Har en utkastare med varm/kall vatten. Stänger kranarna lagom hårt. Lite vatten rinner ut. Väntar lite och inget mer kommer. Tar bort Gardena kopplingen och ca 1dl rinner ut.

Det blir problem vid kallgrader. Har bra lutning på röret så det är kopplingen som är problemet.

Finns det någon bättre koppling?
 
Ha inte en hona på vattenutkastaren eftersom dessa har den inbygga ventilen som gör att vatten blir kvar.
Sätt dit en hane istället och sätt honan på slangen.
 
Krilleman
På den dubbla utkastaren blir det vatten kvar i rören med en gardena hane monterad. Jag tror det har att göra med att hålet är för litet så den får inte in någon luft så vattnet rinner ut ordentligt.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Lösningen blir att ta bort han kopplingen på vintern eller byta till en annan sort med större hål.
 
Krilleman
toolman77 skrev:
Lösningen blir att ta bort han kopplingen på vintern eller byta till en annan sort med större hål.
Följdfrågan är då vilken hane från gardena då? Jag tvivlar på att det finns... Men du kanske har något fint tips?

Jag är också en av dom som har dubbel utkastare, en på framsidan och en på baksidan. Varmvatten är underbart att ha på utsidan av huset!
 
Krankoppling kallas det tydligen.
Gardena.png
Finns överallt där Gardena säljs.
 
Krilleman
Men det är ju dessa som har för litet hål kontra R15 gängan på utkastaren ;)
 
Jag har en förminskning och sedan en hane. Kanske borde hitta en som passar direkt och ev borra upp den lite till om det går.
 
krilleman_215 skrev:
Följdfrågan är då vilken hane från gardena då? Jag tvivlar på att det finns... Men du kanske har något fint tips?

Jag är också en av dom som har dubbel utkastare, en på framsidan och en på baksidan. Varmvatten är underbart att ha på utsidan av huset!
Det finns flera olika kopplingar för grövre slang som därmed har större hål, t.ex klokopplingar, eller snabbkopplingar i metall. Har för mig att jag även sett en grövre modell av gardenakopplingar i plast för 1" slang men lyckas inte hitta dem nu.

https://www.rinkabyror.se/artikel/snabbk-19-hona-25r-inv-/
https://www.rinkabyror.se/artikel/klokoppling-15r-inv-/

Vill du att de ska passa till de gardenakopplingar du har så blir det svårt eftersom det inte finns så mycket mer plats i honkopplingen för att göra ett större hål i hankopplingen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.