A
Vi har upptäckt vatten i krypgrunden och försöker nu lokalisera källan. Hittills utan framgång. Det handlar om ett friköpt radhus från 60-talet av engelskt stuk med högre marknivå på baksidan (sutteräng). Vi vet att inga vatterör, avloppsrör eller ventiler läcker och det är helt nydränerat på baksidan med installerad dräneringspump. Inga problem där så vitt vi vet. Grannarna på båda sidorna har snustorrt i sina krypgrunden och vi ligger alla på samma marknivå. Krypgrunden är uppdelad i 3 fack där hade vi 10-15 cm vatten i det mittersta när vi upptäckte det i veckan. Mot framsidan är det fuktig sand men inget stående vatten förutom i gropen som beskrivs nedan. Mot baksidan är det stående vatten in mot mitten och inget mot yttervägg. Vattnet luktar inget så det innebär väl till inkommande vatten?

För ett par år sedan relinades tydligen avloppet och det grävdes då runt avloppsröret som går från vårt hus. Gropen runt avloppsröret är ca 2.5x1.5m och 1-1.3 m djup. Där står det 30-40 cm vatten. Röret som går precis bredvid är tegelrör. Såna brukar väl användas till dränering men jag tycker det är skum placering i så fall. Eller? Det ligger ungefär 1m ner och 1.5-2 m in.

När jag pumpade bort vattnet såg jag att det strömmar in vatten från en spricka i ett av tegelrören. Det handlar om 1l på 90 sekunder så det blir ju en del på ett dygn om flödet är konstant. Vattnet är helt klart och luktar ingenting.

Mina frågor till er är om det verkligen kan vara dräneringsrör som placerats så konstigt och om läckan där kan göra att det blir stående vatten i det andra "facket"? Vad behöver vi göra för att fixa det?

Uppskattar all hjälp!
 
Redigerat:
A
Filmklipp
 
Rören ser ut som gammaldags dräneringsrör av tegel. De var nog de enda som fanns att tillgå när huset byggdes. Vattnet ser ut som om de kom från någon läcka, det verkar ganska rent. Men jag har svårt att orientera mig utan ritningar. Helst både plan och sektion.
 
A
Tack för svar! Jag ska jaga reda på ritningar imorgon och återkommer efter det.
 
Det är gamla dräneringsrör av tegel som är ihopskarvade med invändiga skarvrör. Poängen med sådana rör är att de inte är täta, utan kan suga upp vatten utan att få med sig sand och lera. Jag har dock svårt att uppfatta sammanhanget. Jag skulle vilja se en tydlig översiktsbild om det är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.