Efter regn får jag in vatten i krypgrunden som jag har avlett med hjälp av en pump. Huset måste dräneras om i vår men nu undrar jag om det kan bildas mögel i trossbotten innan våren kommer?
 
Den risken är minimal om det är kallt. När det överstiger ca 12 grader och det är fuktigt kan det däremot börja hända saker.

Om du inte redan har fått mögel så klarar du nog dig till våren också.
Det måste väl ha hänt förut att vatten kommit in?

Lutar marken mot huset och hur avleder du regnvattnet?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det är först nu i höst som vatten har kommit in för det har kommit otroliga mängder.
 
tommib
Se över de enkla sakerna, som att leda bort regnvatten från huset om det inte är gjort (inga stuprör som slutar vid husknuten).

Om det samlas en stor pöl under huset kan du ställa ner en dränkpump och pumpa bort vattnet. Det förutsätter dock att det är frostfritt under huset och att du monterar utflödet via t.ex. en PEM-slang som dränerar sig själv. Det förutsätter också att du har någonstans dit du kan pumpa vattnet.

Som holmberg87 säger så är det troligen lugnt så länge det är kallt men kan bli problem framöver.
 
Precis och det är rätt ovanligt att dränera om ett hus med krypgrund. Fukten eller vattnet brukar komma från saker som tommib säger.
Stuprör eller marklutningar som är ogynnsamma. Men har du dålig mark och dåligt lagd dränering vid sulan så kanske msn bör göra om. Men i de flesta fall är det inte vad man ska börja med
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
Stuprören går ut ca 1,5 meter från huset men det är nog för nära då? Så man dränerar inte om ett hus med krypgrund i första taget? Ska jag prova dra ut längre förlängning på stuprören?
 
tommib
Det beror på hur marken runt huset ser ut i övrigt, men jag skulle absolut dra ut dem längre till att börja med. Det är rätt billigt som test.
 
tommib tommib skrev:
Det beror på hur marken runt huset ser ut i övrigt, men jag skulle absolut dra ut dem längre till att börja med. Det är rätt billigt som test.
Köpa regnvattenspridare (rain drain) och se om det gör skillnad. Fult som faen men billigt test som sagt.
 
Sussie81 Sussie81 skrev:
Stuprören går ut ca 1,5 meter från huset men det är nog för nära då? Så man dränerar inte om ett hus med krypgrund i första taget? Ska jag prova dra ut längre förlängning på stuprören?
Absolut! Tänk inte ens omdränering förrän du ordnar dom enkla åtgärderna.
Gräv ner markrör och avled vattnet men börja att sätta en slang bort från huset.

Hur lutar marken då? Mot huset? Får du till att marken inte lutar in mot huset plus att du får iväg regnvattnet så blir det stor skillnad.
Såvida du inte har en väldigt blöt mark dör ditt hus står
 
Marken lutar ifrån huset, men det är som att det trycker upp vatten i grunden, speciellt när det vart kraftigt regn i minst 2 dagar. Ska som ni råder prova leda regnvattnet längre från huset.
 
Om det trycker upp vatten så kan det bero på att det finns höjder runt om, även om marken inte direkt lutar mot huset de närmsta metrarna.
Vi har en liten höjd, kanske 3 meter över vår mark, men det förefaller som att vatten tränger upp, och då det är över relativt stora ytor (hagmark) så tror jag att det är markvattentryck, (och inte källsprång).
Om det är ngt sådant så är det nog bara dränering och/eller pumpgrop som hjälper.
Men det är ju enklast och billigast att börja med att utesluta att det är regnvatten runt huset som ställer till det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.