Vårt hus är byggt 1940 och är byggt direkt på berget och översidan är alltså nedsprängt i berget. Dränering på utsidan är uteslutet. När jag bilade upp betongolvet i källaren för att sänka det en aning för att kunna få lite högre takhöjd kom det upp vatten ur golvet. Det visar sig alltså att jag har en ficka i berget där allt vatten samlas och när det nått en viss nivå rinner det ut på andra sidan genom en massa sprängsten. Jag kan ju heller inte sänka golvet i källaren på grund av att det på vissa ställen är berg direkt under betongolvet. Jag funderade då på en pumpgrop av något slag för att hålla nere vattennivån. Ingen större risk för underminerar då samtliga grundmurar ligger gjutna direkt på berget. Hur djup behöver jag göra pumpgropen för just nu har jag lyckats bila mig ner ca. 75 cm under källargolvet men det är ett jäkla jobb. Någon som har tips på vad jag ska tänka på mer ?
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
T
T TechChad skrev:
Tycker du ska köra med denna lösning!
[länk]
Läs denna innan du bestämmer dig:
[länk]
Ovan är alltså ironi, Dry Protect fungerar absolut inte.
 
  • Gilla
  • Älska
larsson r och 2 till
  • Laddar…
T
@Kfalk
Glömde säga, välkommen till forat!!

I mitt första inlägg fick du en liten dos av det som man önskar att man slapp som svar på sina egna trådstarter men älskar att läsa i andras. Alltså rent skit som inte alls är till någon hjälp. Förhoppningsvis kommer någon mer begåvad forumsmedlem och skriver något mer vettigt!
 
  • Gilla
Kfalk
  • Laddar…
JanneJanne123
Förstår faktiskt inte syftet med dina två inlägg i den här tråden. Skulle det vara roligt att svara med medvetet vilseledande information?
 
  • Gilla
  • Älska
Kfalk och 1 till
  • Laddar…
T
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Förstår faktiskt inte syftet med dina två inlägg i den här tråden. Skulle det vara roligt att svara med medvetet vilseledande information?
Det är det som är problemet med skämt. Dom passar inte alla.
Får hoppas jag lyckas bättre nästa gång!
 
  • Gilla
Kfalk
  • Laddar…
janwide
Du har alltså tänk att ha en pumpgrop inne i, under, huset. Antar att den. Kommer att låta men det kanske inte blir ett så stort störningsmoment. Men kan vara värt att kolla upp. Vad händer vid ett strömavbrott? Kommer vattennivån att stiga upp över ditt golv då eller finns det marginal? Vilken väg tar vattnet in under huset? Du kan inte avleda det innan det går in under huset?
Jag har tyvärr inte så många svar att komma med men det här kan ju vara frågeställningar som du bör fundera över.
 
T
Det behövs ju viss volym innan pumpen drar igång, ska den starta för att flytta ett par deciliter åt gången så blir det inte bra. Jag tror 75 cm räcker som djup, men att det kan vara värt att vidga hålet för samla ihop mer vatten innan pumpen kör.

Det går inte att bila bort material för att ”öppna fickan”?
 
T TechChad skrev:
@Kfalk
Glömde säga, välkommen till forat!!

I mitt första inlägg fick du en liten dos av det som man önskar att man slapp som svar på sina egna trådstarter men älskar att läsa i andras. Alltså rent skit som inte alls är till någon hjälp. Förhoppningsvis kommer någon mer begåvad forumsmedlem och skriver något mer vettigt!
Förstod att det var ironi.
Har faktiskt aldrig ens funderat på detta typen av system. Om det skulle vara så att det fungerar skulle ju mitt farten bilda en sjö på utsidan eftersom det måste rinna upp för ett berg. :crysmile:
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Förstår faktiskt inte syftet med dina två inlägg i den här tråden. Skulle det vara roligt att svara med medvetet vilseledande information?
Jag tål det iaf. Och såg en rätt rolig bild av vårt hus framför mig. Men såhär är det på alla forum mer eller mindre och han skrev ju faktiskt att det var ironi ;)
 
janwide janwide skrev:
Du har alltså tänk att ha en pumpgrop inne i, under, huset. Antar att den. Kommer att låta men det kanske inte blir ett så stort störningsmoment. Men kan vara värt att kolla upp. Vad händer vid ett strömavbrott? Kommer vattennivån att stiga upp över ditt golv då eller finns det marginal? Vilken väg tar vattnet in under huset? Du kan inte avleda det innan det går in under huset?
Jag har tyvärr inte så många svar att komma med men det här kan ju vara frågeställningar som du bör fundera över.
Vattennivån når aldrig helt upp genom golvet och när det stigit upp till strax under golvnivån så rinner det ut på andra sidan huset i en slänt där all sprängsten som blev när huset byggdes sländes ut som fyllnad. Vattet har ju som sagt runnit under huset sedan det byggdes men det var först nu när jag bildade upp golvet jag såg vilka mängder det var. Skulle ju kanske göra ett sparad av hela källaren :crysmile: Nej ljudet kommer inte vara något större problem men det sliter ju en del på en pump om den ska starta 200 gånger på ett dygn istället för att den kanske behöver starta typ 50 gånger. Jag inser problemet med för liten pumpgrop men undrar lite om det finns någon annan bättre lösning. Kanske någon som hade erfarenhet fån liknande problem.
 
T TreeView skrev:
Det behövs ju viss volym innan pumpen drar igång, ska den starta för att flytta ett par deciliter åt gången så blir det inte bra. Jag tror 75 cm räcker som djup, men att det kan vara värt att vidga hålet för samla ihop mer vatten innan pumpen kör.

Det går inte att bila bort material för att ”öppna fickan”?
Ska försöka att bifoga liter bilder på det hela under dagen så det blir lättare att se hur det ser ut. Jo bila mer går nog men det är fruktansvärt tungt för berget vill gärna gå sönder i större sprängsten som man skulle behöva kran för att flytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.