Efter en tid av regn regn regn.. Och igår ett riktigt extremväder så vaknade vi idag upp till detta. Har hänt under natten för på kvällen var vi nere i källaren flera gånger. Så.. 80 % av källare/garage har stått i vatten. Vattnet verkar ha kommit in via de " gravar" vi grävde i våras när vi bytte avloppsystemet. Antagligen för att de var en port in för att marken inte är lika packad där?
Man blir ju bara så uppgiven..
Vattnet har ju runnit iväg, de står ju inte längre vilket väl är positivt..
Och nej, dränering finns inte.
Har aldrig hänt förut, men vi har bara bott 2 år.
Har lite småpanik här nu. Mitt hus kommer ruttna sönder. :cry::cry::cry:
 
  • Översvämmad källare med vatten och smutspåverkade betonggolv, pump och golvbrunn syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översvämning i källare med vattenskador och stående vatten runt golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med indikationer på vatteninträngning, blöta skor och vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en grovkällare som det ser ut som så är det väl inte hela världen. Väggar i sten/betong och golv. Låt en avfuktare gå så torkar det nog upp rätt snart.
 
V Villa1949 skrev:
Om det är en grovkällare som det ser ut som så är det väl inte hela världen. Väggar i sten/betong och golv. Låt en avfuktare gå så torkar det nog upp rätt snart.
Jo de är det och skall så förbli. Används som förråd. Men känns otrevligt att se så mycket fukt... Känns inte bra. Och var kom de in? Är grundvattnet nu så högt att de kommit underifrån? Eller är de som jag tror att de kommit i de igengjutna rör gravarna?
 
Är det inte avloppsvatten som gått upp?
 
a.o.f a.o.f skrev:
Är det inte avloppsvatten som gått upp?
Nej.. Det luktar inte och de har även gått upp i rum där vi inte har golvsil. Så det tror jag inte?
 
D DorisDoris skrev:
Nej.. Det luktar inte och de har även gått upp i rum där vi inte har golvsil. Så det tror jag inte?
Det var bra.
 
Om ni ställer in en avfuktare så placera den på ett par tegelstenar eller liknande, bra om det kommer in vatten igen. Jag har förstört en avfuktare som blev blöt fel väg. Alltid bra att "lyfta" den lite ( 5-10cm). Min källare kommer det in vatten i oxå underifrån, extremt högt grundvattentryck nu här i alla fall. Lycka till!!
 
J jannesspånodamm skrev:
Om ni ställer in en avfuktare så placera den på ett par tegelstenar eller liknande, bra om det kommer in vatten igen. Jag har förstört en avfuktare som blev blöt fel väg. Alltid bra att "lyfta" den lite ( 5-10cm). Min källare kommer det in vatten i oxå underifrån, extremt högt grundvattentryck nu här i alla fall. Lycka till!!
Bra tips! Tack!
Jaa marken är bra mättad nu och orkar inte med allt regn... Men tror du att de kommit upp just där vid de ställen som varit upp pikat och vi gjutit igen? Är de logiskt eller?
 
Hos oss kommer det rakt genom betonggolvet. Vi har även egen brunn och jag har aldrig sett så hög vattennivå där förut.
 
J jannesspånodamm skrev:
Hos oss kommer det rakt genom betonggolvet. Vi har även egen brunn och jag har aldrig sett så hög vattennivå där förut.
Jaa... Här var de nämligen blött i alla rum utom 1...de enda rum vi inte pikat och grävt i. Ändå är de rummet som nu var torrt de rummet med mest påfrrstning utifrån.. Ligger nedanför en sluttande skogsbacke.
 
Bara en enkel fråga, mycket regn som öser ner, hur är det med stuprören, rakt ut på marken bredvid huset, inte bra. Börja med att avleda stuprörens vatten bort från huset och då inte på en uppsida, utan ska gå på en nersida så det rinner bort från huset.
I många fall är det takvatten som går ner och läcker in i husens grunder och lätt avhjälpt enligt ovan. Börja där och se vad som händer. Annars blir det lite mer kompliserat, har ni kommunalt avlopp ellereget ut.
 
J jonaserik skrev:
Bara en enkel fråga, mycket regn som öser ner, hur är det med stuprören, rakt ut på marken bredvid huset, inte bra. Börja med att avleda stuprörens vatten bort från huset och då inte på en uppsida, utan ska gå på en nersida så det rinner bort från huset.
I många fall är det takvatten som går ner och läcker in i husens grunder och lätt avhjälpt enligt ovan. Börja där och se vad som händer. Annars blir det lite mer kompliserat, har ni kommunalt avlopp ellereget ut.
2 av stuprören leds bort med rör.. Ett går under mark in i en gammal vattenbrunn vi har på gården. Vi bytte precis avlopp och då kopplade vi oss på de kommunala.
 
Men dom andra då, brukar vara 4 st stuprör, om så är vart går dom ut.
 
J jonaserik skrev:
Men dom andra då, brukar vara 4 st stuprör, om så är vart går dom ut.
Vi har 3..2 leds bort ovan mark.. Och 1 in i brunnen.
 
Dom ovan mark, se till att dom kommer så långt från huset som möjligt och i nedförsbacke från husets grund, många 3m som kommer från taket. Det som går in i brunnen, ( går det till det kommunala ? ( och den är tät i botten samt inte har någon ingång för rör som inte pluggats. Vid anslutning till kommunalt dagvatten/avlopp så är det ett krav på sandficka ( brunnen går ner längre än utloppet ) där sand och skit ska samlas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.