Hej, har ett fritidshus som byggts till (80-tal) där nya delen har gjuten platta med källare och gamla (60-tal) en torpargrund.

Under snösmältning och blötperioder kommer det in vatten i källaren, ca 50-100 liter tömmer jag ut efter en veckas frånvaro (ca 20 m2). Det finns en pumpbrunn men med fel lutning på golvet så måste jag ta det mesta med våtdammsugare.

Inga direkta mögelproblem men det känns jobbigt och tråkigt. Att dränera känns som ett för stort och dyrt jobb så vad har jag för övriga alternativ?

Kan man flytspackla fall och montera en permanent pump? Bila kanaler i golvet som leder vattnet till brunnen? Eller någon annan intelligent lösning som inte kostar en förmögenhet? All input uppskattas.

Mvh Anders
 
Är det ytvatten som rinner in kan man ju tänka sig olika metoder att avleda vattnet som är lite billigare/enklare än en dränering?
 
Ja, hur kommer vattnet in?
 
Osäker på vad som är ytvatten och grundvatten men det mesta kommer in genom tunna sprickor i golvet. Tomten är blöt och i en sluttning, två sidor av källaren har jord mot väggen (troligen tegeldränering som inte längre fungerar).

Tror inte det hjälper att leda bort ytvattnet ovanför huset då i princip hela tomten är blöt vid dessa tillfällen.
 
Hur högt upp med jord går det upp på väggen? Alltså mätt från källargolvet och upp.

Hur djupt ligger startnivån på pumpen mätt från källargolvet och ner?
 
peternicklas
Kommer det in genom golvet så är det tid för ny dränering. Du kanske även behöver ha en ytdränerring om det finns så mycket vatten.
 
Jo en sak till du kan kolla. Leder dräneringen till en brunn, hur ser det ut i den? Rinner det vatten till den? Vart tar vattnet vägen sedan? Rinner det till kommunalt dagvattennät eller till ett dike eller kanske en stenkista?
 
Det är jord knappt 2 meter upp på 2 väggar. Pumpbrunnen går ca 40 cm under golvytan. Dräneringen är i praktiken obefintlig, det finns ingen koppling till dagvatten el dyl.

Jag vet att gräva upp och göra ny dränering är det rätta men eftersom det är ett fritidshus och jag inte har några egentliga problem så efterfrågar jag alternativa lösningar som gör att jag slipper tömma källaren manuellt...
 
I USA är det inte helt ovanligt att man lägger invändig dränering. Man bilar alltså spår längs väggarna som leder till en brunn eller pumpbrunn.
Sök på google: Basement drainage. Finns flera olika lösningar. T.ex. denna: http://www.youtube.com/watch?v=UxBPqA33aWg
 
titanium skrev:
I USA är det inte helt ovanligt att man lägger invändig dränering. Man bilar alltså spår längs väggarna som leder till en brunn eller pumpbrunn.
Sök på google: Basement drainage. Finns flera olika lösningar. T.ex. denna: [länk]
Intressant läsning, men det verkar vara ett ganska stort jobb att få dit dessa lösningar också. Nästan i nivå med extern dränering... Jag antar att jag får leva med det till jag har tid/råd att göra det på riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.