Hej,

Jag har för ca 3 år sedan köpt ett småhus med källare.
Huset och hela grunden är dränerat med Isodrän där dräneringsbrunn samt stenkista för dagvatten år utförd. Detta för mindre än 10 år sedan.

Nu till mitt problem.
Då grundvattennivån med all säkerhet är hög i området får jag i samband med skyfall/kraftig snösmältning vatten upp i en av två tidigare rensluckor. Renslucka där vatten blir synligt (dvs ingen översvämning då den inte når toppen av bottenplattan) är inte längre någon renslucka utan mer en fallucka då avloppet inte längre går i botten på luckan. Varför vattnet tittar upp i denna vid kraftigt regn vet jag inte men jag tror att pumpning enligt nedan är lösningen. Är det dock dagvattnet som är problemet så gör jag arbetet med att gräva upp och koppla avloppet mot pumpen i onödan. Utöver den översvämning jag hade ur luckan har jag också vid ytterligare ett tillfälle fått vatten som tittat upp från sprickor i golv och på några få ställen i väggar. Allt i källare.

I min dräneringsbrunn finns sandfång samt utlopp (2 st) för dräneringsvattnet. Längst upp finns en enklare förberedd öppning (slang) som med all säkerhet går till stenkistan ett par meter ifrån). När vi kopplade på dräneringspump på denna tog det inte mer en några dagar så la backventil i och jag fick istället ett översvämmande renslock under stuprör. Utgår därför från att stenkista är mättad och att jag nu behöver pumpa dräneringsvattnet någon annanstans. Då dagvattenledning inte är framdraget från gatan är detta inte ett alternativ och kommunen har därför godkänt avloppet.

Dräneringsfirman menar på att det inte är något fel på dräneringen. Jag hävdar att en stenkista inte ska bli mättad redan efter 6 år. Vad säger ni? Det är förmodat mycket lera i mark men då borde man istället gått för dagvattenbrunn menar jag.

Jag som köpare av ett hus med enligt säljare en fungerande dränering skall inte behöva stå för dessa kostnader själv. Utgår från att man kan hävda dolt fel i form av undermålig dränering. Dokumentation i form av foton, underlag och annat från utförandet av dräneringen saknas. Bara en faktura som visar vad som skall göras. Firman har inte heller någonting tillgängligt hävdar dem. Säljaren av huset har inte heller mottagit detta.

Övriga frågor:
1. Ska pump stå direkt i botten på dräneringsrör eller en bit ovanför men ändå under utloppen?
2. Om dagvattnet enligt utförares uppgift inte är kopplat till dränering. Varför tittar då vatten upp i renskopp under stuprör när backventil gick i (se mina kommentarer längre upp)?
3. Vad är det som säger att dräneringen inte redan nu är kopplat till avloppet?

Vad säger experterna :)?
 
  • Gamla rostiga metalluckan i betonggolv med sladd och hjul i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionsbrunn med rostig mekanism, nere i en betongkonstruktion, smutsigt gulbrunt vatten, stenar och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild inuti vit behållare med cirkulära ränder, blå metallobjekt och liten mörk punkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ja, det låter som att du saknar en fungerande recipient för ditt dagvattenavlopp. Att stenkistan inte fungerar.

Kan nog tänkas vara dolt fel om säljaren har utfäst att det har skett en fackmannamässig dränering av huset nyligen och det nu senare visar sig att den inte fungerar p g a felaktigt anlagd stenkista och val av recipient.

Företaget som gjorde dräneringen har inget ansvar mot dig utan mot säljaren som var deras kund. Troligen kan säljaren med framgång reklamera arbetet om recipienten ingår i arbetet. Konsumenttjänstlagen ger detta ansvar. Ingår inte recipienten så saknar företaget ansvar mot säljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.