N
Jag har ett kabelskyddsrör (gult) ut från huset med kabel till vår brunnspump. I röret står det vatten. Är det någon fara att låta det stå med vatten eller jag ska jag försöka få ur vattnet och isåfall hur gör man det enklast?
 
Nej, en kabel avsedd för mark tål vatten.

Man kan annars ta upp ett dräneringshål på dess lägsta punkt.

Hur vet du att det finns vatten i det?
 
N nergal skrev:
Jag har ett kabelskyddsrör (gult) ut från huset med kabel till vår brunnspump. I röret står det vatten. Är det någon fara att låta det stå med vatten eller jag ska jag försöka få ur vattnet och isåfall hur gör man det enklast?
Är kabeln godkänd för markförläggning ska den även tåla att ligga i vattnet.
Som råd till nästa gång, man gör hål i skyddsrörets undersida där röret har sina lågpunkter så kommer ev vatten att rinna ur röret.
Vill du ha bort vattnet kan du försöka med tryckluft eller så drar du het enkelt ur kabeln och in ett rep/snöre sedan kan du torrdra röret och dra in kabeln igen.
 
N
Röret går under jord och kommer upp vid pumpen. Smältvatten har fyllt upp röret så det står till kanten på röret, i röret. Så det går inte att göra hål/dra ur etc. Ska försöka suga ur med en slang och någon pump. Men det kanske inte är hela världen då?
 
Bry dig inte, kabeln håller, även om den ligger i is. Det med skyddsrör i mark, blir nästan till 100 % vatten i dom.
 
  • Gilla
nergal
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.