Drog ur lite gamla ledningar som går i marken mellan garage och hus i helgen. Tänkte dom skulle gå att använda till annat. När jag drar ur dom märker jag först att det blir lite brunt och geggigt för att sedan övergå till blött på kablarna. Helt klart är det någon slags läcka in i rören eftersom det både är vatten och lera/sand på kablarna. Rören är VP rör men jag vet inte om dom ligger i kabelskyddsrör också.
Behöver jag vara orolig för detta? Har inte haft några kända problem när kablarna användes senast för ca 2 år sedan och kablarna såg hela och oskadade ut när jag drog ur dom. Det går ju även 3-fas till centralen som används i ett rör jämte dom jag tömde på kablar. Vet ej om det är vatten i det också.
 
G Gilgo skrev:
Drog ur lite gamla ledningar som går i marken mellan garage och hus i helgen. Tänkte dom skulle gå att använda till annat. När jag drar ur dom märker jag först att det blir lite brunt och geggigt för att sedan övergå till blött på kablarna. Helt klart är det någon slags läcka in i rören eftersom det både är vatten och lera/sand på kablarna. Rören är VP rör men jag vet inte om dom ligger i kabelskyddsrör också.
Behöver jag vara orolig för detta? Har inte haft några kända problem när kablarna användes senast för ca 2 år sedan och kablarna såg hela och oskadade ut när jag drog ur dom. Det går ju även 3-fas till centralen som används i ett rör jämte dom jag tömde på kablar. Vet ej om det är vatten i det också.
Andra medlemmar besitter en betydligt högre kunskap i ämnet än vad jag gör, men jag skulle säga att nej, du behöver inte vara orolig.

Det är helt normalt att det kommer in vatten i nedgrävda rör genom åren. Sanden/jorden kan vara från nedläggningen av rören.

Skulle säga att det vore mer märkligt om det inte kom in vatten. Man kan plugga och proppa bäst man vill, men luften kommer att hitta in förr eller senare. Och med den följer fukt, som fäller ut i form av kondens.

När har lagt kabel i rör på några ställen så pluggar jag inte ens röret (sitter skyddat dock). Istället jackar jag upp hål/rännor i rörets lågpunkter, så att vattnet kan rinna ut.

Det kanske kan variera mellan olika kabeltyper, men jag skulle våga påstå att de allra flesta kabeltyper av någorlunda modern form tål väta mot isoleringen (om det inte är extremt PH eller om du råkat förlägga en kabel på ett ställe där BP Kemi tidigare bedrivit verksamhet)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Alla kablar som man får förlägga i mark/markrör ska tåla vatten, gör dom inte det ska dom inte ligga där det kan komma att ansamlas vatten.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
tommib
Det är normalt med vatten i rör under mark och inget att oroa sig för. Givetvis förutsätter detta att för ändamålet godkänd kabel har använts.

VP-rör under mark är inte och har aldrig varit godkända för kabelskydd. Däremot kan man väl dra kabel i dem men man får då inte "räkna med" röret så t.ex. EKLK/EQLQ/EXLQ/andra kablar som kräver rör för att få förläggas i mark går bort. EKKJ eller N1XV m.fl. är dock ok.
 
Det låter ju ändå lovande :)

Dom som jag drog ur var nog typ EKLK kabel. Men det gör ju inget längre eftersom jag drog ur dom. Upp till elcentralen i huset vet jag ej vad det är för någon men i garaget bakom elcentralen för inkommande el så går det in en tjock svart rackare jämte övriga rör som går till huset. Får väl hoppas att det är korrekt utfört, byggdes ändå så nyligen som 19
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.