Vi är på väg att köpa ett hus som har bubbelpool utomhus. Den nuvarnade ägaren har igång den även på vintern med cirkulation. Enligt ägaren och mäklaren så går det inte att tömma den på vatten för då skulle det blir risk för sprickor på slangar m.m.
Någon som vet om detta stämmer eller inte?

Jag har pratat med en som har vanlig pool och han brukar alltid tömma den över vintern så varför skulle detta vara annorlunda?
 
Anledningen till att det fungerar att ha vatten i en bubbelpool är väl att det är konstant cirkulation i vattnet vilket gör att det inte fryser.

I en vanlig pool har man vanligtvis ingen konstant cirkulation vilket gör att tömning är ett bra alternativ.

Det är så jag har förstått det, men jag kan likväl ha fel.
 
En pool brukar tömmas till ca 2/3 vatten finns kvar, under breddavlopp och belysning.

Det är inte ett spabad? Som alltid är varmt också?
 
Vi vill nog helst tömma poolen under vintern för att spara ström för cirkulationen, men vad man säger till oss är att det inte går.

Ja, spabad kanske är den rätta definitionen. Vet inte om det alltid är varmt, men när vi var och kollade på det senast var värmen inte på. Bara cirkulationen.
 
Tiger79 skrev:
En pool brukar tömmas till ca 2/3 vatten finns kvar, under breddavlopp och belysning.

Det är inte ett spabad? Som alltid är varmt också?
Jag vet inte hur det funkar i spabad men på vanliga pooler brukar man ju tömma vattnet till under bräddavloppet och då stänger man ju av cirkulationen i samband med att detta görs. Vi brukar däremot inte tömma vattnet under belysningen, jag upplever att vi skulle få tömma för mycket då.
 
Det är ju det som tjusningen med utomhusspa...att man kan bada i 38 gradigt vatten på vintern!!
Är det ett "riktigt" utomhusspa med isolerat lock? Eller ett "sommar" spa? Hur som helst så ska det gå att tömma spaet, men då måste det tömmas helt och hållet och även slangar, annars kommer det att frysa sönder.
Men ta reda på vilket märke det är på spaet. Då borde det finnas någon bruksanvisning att ladda ner på nätet.

Lycka till!
 
vi har ett utomhusspa som vi brukar att stänga av på sommaren.
vi har haft spat i 6år nu och det är inga problem.

det viktiga när du stänger av det är att du lossar slangarna under "baljan" så att slangarna verkligen blir tomma.
sen när du startar igång det igen så finns det risk för att du måste byta ut vattnet en gång för att när du fylller det igen så kan avlagringar i slangarna släppa och det är inte så trevligt.

vi brukar stänga av det på sommaren då vi tycker det är skönast att bada på vintern.

elförbrukningen är inte stor ifall det är det ni oroar er för
 
Det kommer nog att bli en hel del användning nu till att börja med. Var hos en kompis och badade tunna för några veckor sedan och det var riktigt trevligt. Man fick en liten känsla på hur det kommer att vara. Däremot kommer man inte behöva vänta 4 timmar på att det ska bli varmt.
Det är inte säkert att vi kommer att tömma den på vintern, men vi blev lite undrande när man sa att det inte gicka att tömma den.
 
Det går säkert att tömma den men om man av någon anledning ska göra det så bör det nog inte vara på vintern då det är då den är härligast att använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.