I vårt nya hus som stomrestes för någon månad sedan upptäckte jag igår en oroväckande sak:
Det ligger vatten i isoleringen i bjälklaget till 2:a våningen. Vattnet ligger mellan bjälklag och yttervägg då snickarna satt plast där så att vattnet inte kan rinna ut. På en del ställen har de skurit hål i plasten för att vattnet skall försvinna och de kör med en luftavfuktare hela tiden.
Igår (fick nycklarna för första gången) skar jag själv en 5 till 10 hål då jag såg vattenansammlingar och det "pissade" ut vatten.
Vattnet måste ha funnits där sedan stomresningen (kom i moduler) och finns alltså fortfarande kvar.

Frågan är: Kommer verkligen allt vatten försvinna på de veckor som återstår innan innertak skall upp. Har vattnet skadat trä/annat organsikt material?
Räcker det att skära hår i plasten eller måste den bort helt och isolering ersättas?

Är det någon som har erfarenheter av detta och VET (inte tror) vad man kan begära?
 
Kräv att en fristående firma gör en seriös fuktmätning, tex Munters eller Carl Bro, kostnaden skall givetvis gå på antingen byggaren eller husleverantören beroende på hur ansvarsfördelningen ser ut.

Du skall inte acceptera att man bygger in detta utan att kolla fuktnivåer.

Lycka till

 
Det där låter skitilla.
Jag skulle inte acceptera något annat än total upprivning, ordentlig uttorkning av trät och sen i med NY isolering.
Att ge sig på att torka dyblöt isolering i ett mellanbjälklag är bergis ett av de bästa sätten som finns att skaffa sig ordentliga mögelhärdar med allt vad det innebär.
 
Tog dit KA'n igår. Han gick några varv runt och kollade. Åtgärden blev att skära hål på all plast så vattnet kommer ut och kan torka. Golvvärmen på och luftavfuktare på högvarv. Det fanns (igår) vatten/fukt på c:a 5 ställen utmed yttervägg och resten var upptorkat.
Han ansåg att mängden vatten inte motiverade att dra bort isoleringen (trots att det var ett gränsfall) och att trä/organiskt material inte var angripet där han tittade.

Han skall tillbaka början på nästa vecka och besiktiga igen för att se så allt vatten är borta samt att ingen mögel har uppkommit.
Enligt honom så hade det varit värre om värmen stått på medans plasten inte var skuren för då hade det definitivt blivt mögeltillväxt. Nu med öppningar i plasten samt värme och luftavfuktning bör det inte bli några problem, enligt honom.
Skall höra med en annan KA för att bekräfta min KA's åsikter. Samtidigt som man inte vill försena bygget med allt vad det innebär vill man absolut INTE få uppkomst av mögel.

 
Jag var kanske lite kort, givetvis måste allt vatten bort innan man kör en fuktmätning, annars tjänar det ju inte mycket till.

Jag skulle också vara skeptisk till att behålla befintlig isolering, den kan suga i sig en hel del vatten och det är inget man torkar ut på kort tid. Förmodligen är det snabbast (och bäst) att ta bort isoleringen på utsatta ställen, låta virlet torka ordentligt och sen isolera om.

Det är ju inte självklart att det är torrt rakt igenom bara för att det inte syns några vattensamlingar längre.

Om det försenar bygget några veckor så är väl inte det hela världen jämfört med att riskera ett mögelhus för all framtid.

Hoppas KA:n vet vad han gör.
 
Det hoppas jag också...men jag undrar.
Jag hade aldrig, upprepar aldrig velat ha samma isolering kvar..
Att torka ut mineralull är nästan omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.