Har lite funderingar kring vattenanslutningar i samband med en köksrenovering.

Ett av vattenrören hamnar mitt i skarven mellan 2 bänkskåp så jag tänkte flytta på rören. Rören är såna gamla galvade stålrör.

Så här tänker jag.

Kapa rören i källaren och på galvrören dra fast 2st MMA stålrörskopplingar
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-stalrorskoppling-inv-10/


I stålrörskopplingen skruvar jag en Conex rak övergång R10
http://www.rinkabyror.se/artikel/conex-rak-utv-overgang-10x10r/

Därifrån prisolrör upp genom golvet till föravstängningsventiler med lock.


Är detta ok? Räcker det med 10mm rör till köksblandare och diskmaskin?
 
Även om anslutningsröret/slangen från blandaren brukar vara 10mm, så tror jag inte man skall köra med så klent rör någon längre sträcka. Varför vill du ha så klent rör?

Om rören i källaren är gamla galvade stålrör, så skulle jag passa på att byta det så lång sträcka du kan komma åt, om du nu ändå håller på.

De gamlla galvade rören brukar vara väldigt igensatta av rost och utfällningar, ev. har du mindre än halva arean öppen i röret.

Är du säker på att även varmvattnet verkligen är stålrör? Det brukar vara koppar även i äldre installationer. Det varma vattnet gör slut på ett stålrör rätt snabbt. Rostangrepp fördubblas för var 3e grad man höjer temperaturen. Så har du ex 30 graders varmvatten så rostar röret typ 100 ggr snabbare än en kallvattenledning.
 
hempularen skrev:
Även om anslutningsröret/slangen från blandaren brukar vara 10mm, så tror jag inte man skall köra med så klent rör någon längre sträcka. Varför vill du ha så klent rör?

Om rören i källaren är gamla galvade stålrör, så skulle jag passa på att byta det så lång sträcka du kan komma åt, om du nu ändå håller på.

De gamlla galvade rören brukar vara väldigt igensatta av rost och utfällningar, ev. har du mindre än halva arean öppen i röret.

Är du säker på att även varmvattnet verkligen är stålrör? Det brukar vara koppar även i äldre installationer. Det varma vattnet gör slut på ett stålrör rätt snabbt. Rostangrepp fördubblas för var 3e grad man höjer temperaturen. Så har du ex 30 graders varmvatten så rostar röret typ 100 ggr snabbare än en kallvattenledning.
Sträckan som blir 10mm blir högst en meter. Jo, jag är medveten om att rören bör bytas ut men just nu är det lite tajt med tid, inflyttningsdatum närmar sig.
Angående material så blir jag osäker nu, jag vet ju att i förra huset var bara det ena galvat.

Hursomhelst, kan jag göra så som jag tänkt?
 
De där stålrörskopplingarna är inte godkända för tappvatten. Byt hellre ut de gamla galvrören, eller i nödfall, hitta en gänga där du kan ansluta.
Som hempularen säger, så är det ovanligt med galvrör på varmvattnet, även om jag har råkat ut för det någon enstaka gång.
 
Finns det nåt snyggt sätt att lösa/skarva bara sista biten genom golvet för stunden då? Så arbetet med köket kan fortsätta och bli klart?
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Krilleman
Dra minst 12mm till kök. 15mm är normen.

Är du säker på att det bara är 10 galv?! (ca 17mm) Det brukar vara 21mm, men som sagt så har det hänt värre saker förr!

lordi skrev:
De där stålrörskopplingarna är inte godkända för tappvatten.
Installationsanvisningen säger annorlunda, 120º och PN16.
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/09/4828281_rev3.pdf
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
Nej, jag är inte säker på nåt längre :confused: , jag sitter på jobbet nu så jag får väl kolla på det lite bättre imorgon. Funderade mer på om jag kunde använda nämnda kopplingar och rör.
 
Krilleman
Dubbelkolla dimensioner och material på rören och återkom! (y)
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Dubbelkolla dimensioner och material på rören och återkom! (y)
Åkte till huset efter jobbet och kollade lite närmare på rören... Inte många rätt man hade där! Både kall och varmvatten är i koppar och mättes upp till cirka 15,4mm, dockhar det skjutmåttet sett sina bästa dagar.

Nu känns problemet betydligt lättare att hantera. Får man montera en 90graders skärringskoppling i utrymmet mellan golv och bänkskåp?
 
Krilleman
En klämringskoppling i sparksockeln är ju trots allt kontrollerbar. Sen är det ju lite upp till dig att också i praktiken kontrollera också.

Glöm inte stödhylsor om det är prisolm/glödgat.
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Installationsanvisningen säger annorlunda, 120º och PN16.
[länk]
Ok. Har mest använt mig av Unifix som ju i princip är identisk. Den är endast godkänd för värme, fast även den är specad 16 bar, 120 grader.
I Ahlsells katalog så står det även om MMA's koppling att den ej är lämplig för tappvatten enligt BBR. Vad de nu menar med det..
 
Krilleman
Jag utgår helt på att tappvatten nämns i monteringsanvisningen.

Är den icke godkänd så är installationsanvisningen riktigt missvisande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.