Kommer efter jul få hjälp av en rörmokare att dra om inkommande vatten, ska samtidigt förbereda för att göra om tvättstugan (idag ett "tomt" källarutrymme med tvättmaskin).

Jag har tänkt att ha en bänkskiva ca 180 - 200 med infälld ho (typ en vanlig köksbänksiva från IKEA) över tvätt och tork. Vattnet kommer gå i taket ovanför denna bänk för att ledas från förbipasserande tak vid dörr till höger till köket (upp genom tak till vänster).

Tanken är en enklare tvättstuga där jag även kommer ha dusch och kanske bad, men blir målade väggar utom där det behöver vara kakel (duschen), men vill ändå ha det prydligt.

Antingen låter man rören gå ned bredvid dörren och gå utanpåliggande bakom torktumlare och tvätt - men då vet jag inte om det är lämpligt ha utanpåliggande rör bakom maskinerna, kan de gå imot rören?

Eller får de gå ned till vänster från taket, genom bänken. Men vet inte riktigt hur genomföring bänk skulle kunna se ut.

Kan man ha en vanlig kökskran med uttag för "diskmaskin" och mata tvättmaskin via det, eller behöver det vara en "egen kran"?

Tänkte låta rörmokaren förbereda med kulventiler där rören ska gå ned, men dra rören till bänken själv när jag ska bygga den (måste först göra golv mm).

Bilden nedan försöker illustrera hur det ser ut.

Skiss av ett planerat tvättstugeprojekt med inkommande vattenledningar och placering av ho, tvättmaskin och torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar även om man till dusch och badkarsblandare ska låta rören gå från golvet och upp eller komma uppifrån, det är på motstående vägg och rören med tillkommande vatten är ju i taket, men alla utanpåliggande blandare verkar vara tänkta att rören kommer nerifrån.

Väggarna är gjutna betongväggar alt tegelväggar, så jag tror inte infästning och fukt är ett stort problem med rör nerifrån.

Har bollat med rörmokaren, men allt är ju lättare om man själv har en uppfattning man är övertygad om, han var öppen att göra (förbereda för) så som jag ville och det är väl i stort en smaksak?
 
Tiden rullar på fort, jag har inte hunnit allt jag skulle innan jag ska ta hit rörmokaren.

Tar gärna feedback på mina funderingar ovan.

Lägger även till en fråga; Det är två tegelväggar som rören ska passera - idag är rören helt oisolerade och det har inte bildats fukt eller kondens, är det ok att kall och varmvatten går igenom väggen utan isolering på den biten, i övrigt ska de isoleras, men skulle helst minimera hålet i väggen då det iallafall i ena väggbiten skulle ta bort nästan hela biten vägg som sitter mellan dörrkarm och upp mot tak.

Idag är det ju som sagt bara hål genom väggen några mm större än rörets diameter. Jag misstänker säker vatten mm säger att röret ska vara isolerat när det passerar väggen, men skulle jag kunna be att få detta undantaget utan något större problem i realiteten?

Jag har även RiR som kommer uppifrån ned i källartak, det ena i ett utrymme som kommer ha golvbrunn (tvättstugan) men det andra i korridoren precis utanför - dock betonggolv. Finns inte utrymme att göra nåt riktigt skåp med dränering osv. Blir det också ett avsteg från säkert vatten?
 
J JohanLun skrev:
Tiden rullar på fort, jag har inte hunnit allt jag skulle innan jag ska ta hit rörmokaren.

Tar gärna feedback på mina funderingar ovan.

Lägger även till en fråga; Det är två tegelväggar som rören ska passera - idag är rören helt oisolerade och det har inte bildats fukt eller kondens, är det ok att kall och varmvatten går igenom väggen utan isolering på den biten, i övrigt ska de isoleras, men skulle helst minimera hålet i väggen då det iallafall i ena väggbiten skulle ta bort nästan hela biten vägg som sitter mellan dörrkarm och upp mot tak.

Idag är det ju som sagt bara hål genom väggen några mm större än rörets diameter. Jag misstänker säker vatten mm säger att röret ska vara isolerat när det passerar väggen, men skulle jag kunna be att få detta undantaget utan något större problem i realiteten?

Jag har även RiR som kommer uppifrån ned i källartak, det ena i ett utrymme som kommer ha golvbrunn (tvättstugan) men det andra i korridoren precis utanför - dock betonggolv. Finns inte utrymme att göra nåt riktigt skåp med dränering osv. Blir det också ett avsteg från säkert vatten?
Lite tankar kring dina frågeställningar.

- Bör inte vara några problem att gå ned bakom TM/TT med rören. Jag har mina bakom och det är inga problem.

- Det finns möjlighet att ansluta badkarsblandare uppifrån.

- Jag skulle inte vara orolig att dra kall- och varmvattenrören genom väggen oisolerade. Är det bara en tegelvägg kan inte den lilla fukten göra nån större skada.

- Du behöver inte ha ett skåp när rören och kopplingarna är synliga i källare.

- Ja, det går bra med en DB-blandare med diskmaskinsanslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.