Jag har en stuga där jag i dagsläget pumpar upp vatten från ett borrat hål i isen och fyller diverse tunnor vid behov. Funderar på om det hade gått att lösa på ett smidigare sätt genom att gräva ner en slang och lägga i en värmeslinga. Det kluriga blir när det kommer till övergången mellan land och vatten, inte helt lätt att gräva ner slangen där kan jag tänka mig, men det kanske räcker med värmeslingan för att smälta isen som bildas inuti vid behov? Har någon en liknande lösning?
 
Om du gräver ner en slang på frostfritt djup hela vägen ner i sjön så slipper du värma.
 
D Du och 19till skrev:
Om du gräver ner en slang på frostfritt djup hela vägen ner i sjön så slipper du värma.
Får testa men tänker att det kan bli lite krångligt att gräva på botten är rätt dyig och sen måste jag gräva en bra bit under vatten, har inte testat än men det kanske går.
 
Varför inte borra efter vatten eller gräva en brunn?
 
F fribygg skrev:
Varför inte borra efter vatten eller gräva en brunn?
Stugan ligger på en liten holme så det är om det går att göra utan större maskiner. Vad är kostnaden för en sån procedur?
 
Att gräva för hand kostar tid, svett och tårar, att låta gräva med maskin kostar från 10 000kr per dag och att borra bergbrunn kostar kanske 75 000kr.
 
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
Får testa men tänker att det kan bli lite krångligt att gräva på botten är rätt dyig och sen måste jag gräva en bra bit under vatten, har inte testat än men det kanske går.
Det är inte säkert att du ens får gräva i sjön/till sjön.
 
F fribygg skrev:
Att gräva för hand kostar tid, svett och tårar, att låta gräva med maskin kostar från 10 000kr per dag och att borra bergbrunn kostar kanske 75 000kr.
Det kan vara ett problem att få ut maskinerna till ön dock.

Själva ön är ca 2000 kvm och stugan står 25m från vattnet åt alla håll. Sen sträcker sig tomtgränsen 6000kvm utanför ön åt olika håll, vet inte om det påverkar vad jag tillåts göra vid strandkanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.