Jag har en friggebod utan indraget vatten men med en brunn jag kan hämta från. Nu har jag köpt en bänkskiva på blocket med en en fin ho med blandare, den har suttit i en lgh tidigare, och frågan är om jag kan göra en anordning så jag kan ta vatten från en större dunk under diskbänken och få upp det i blandaren som vanligt.

Antar att det behövs en pump och något som får upp trycket?

Tack för hjälpen.

//Mikae
 
Kolla på pumpar för husvagn/husbil. Dom brukar vara tryckstyrda så dom startar automatiskt när man öppnar kranen.
 
Eller för båtbruk.
Ännu enklare vore ju att montera vattendunken ovanför blandaren så slipper du pumpen. Och då hade jag även kopplad en vinbox till vv-anslutningen i blandaren.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Eller för båtbruk.
Ännu enklare vore ju att montera vattendunken ovanför blandaren så slipper du pumpen. Och då hade jag även kopplad en vinbox till vv-anslutningen i blandaren.
Så får det bli. Jag sätter en hylla på ytterväggen där jag har en 30l vattentank. Antar att det räcker med att den sitter någon meter över själva kranen även fast ju högre ju bättre. Blir även lättare att fylla på med vatten då jag inte behöver bära in det i huset.

Ska dock fundera vidare på det där med vin:)
 
Nu har jag tänkt om.

Kommer sätta en inbyggd hylla på utsidan av fasaden ca 1 meter ovanför själva kranen och sen genomföring och slang direkt till blandaren. På hyllan lägger jag en 20l tank. Höjdskillnaden borde lösa resten.

Tror ni det lilla trycket som kommer uppstå räcker för att dra genom en genomströmningsberedare för att även få varmt vatten eller är det överkurs?
 
Blandare?
Vad skall du blanda kallvattnet i dunken med?

Instämmer annars med Thomas_Blekinge, ställ en sådan här ovanför tvätthon:
669010.jpg

Att kombinera med vinbox ser jag som lite provocerande.
Vem vill blanda ut vinet med vatten, eller blanda ut vattnet med vin ;)
 
Annars kanske ni snart får chans att koppla in kommunalt vodka och avlopp? :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Blandare?
Vad skall du blanda kallvattnet i dunken med?

Instämmer annars med Thomas_Blekinge, ställ en sådan här ovanför tvätthon:
[bild]

Att kombinera med vinbox ser jag som lite provocerande.
Vem vill blanda ut vinet med vatten, eller blanda ut vattnet med vin ;)
Det sitter en blandare på en beggad diskbänk jag ställt i köket och den får sitta kvar även om det bara blir kallvatten. Rött och vitt har vi såklart redan löst på tap men nu vill ju många ha lite vatten till vinet så därav trådens fråga:)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L
Glöm inte att plugga Varmvattenröret under bänken , är VV öppet och KV öppnas kan du få en liten sjö under bänken
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hej! Hur löste du detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.