Jag vill ha en utkastare på förrådsväggen. Förrådet är kopplat till huset och närmaste vatten är i köket under diskbänken där det kommer upp PE-rör. Jag tänker mig att koppla in mig där, gå igenom väggen ut i förrådet och följa väggen till en yttervägg där jag monterar utkastaren.

Detaljen jag undrar över är: Hur ska genomföringen från köket till förrådet se ut?
Borra och gå rakt ut med kopparrör och sedan vinkel och dra vidare? Jag vill ju inte ha kondens från röret i väggen och gärna även tät vägg även efter hålet är borrat. Borde jag ha pe rör, eller plastad koppar?

Jag vet hur utkastaren monteras osv, men jag vill att det ska se proffsigt ut även under diskbänken och gärna problemfria genomföringar. Hur gör ni, proffs?
 
Du skulle ju kunna ha en ballofix på insidan för vattenavstängning som du stänger av efter du har använt vattnet ute.
Om utkastaren tömmer den avstängda rördelen på vatten borde du inte få kondens just då i alla fall.
Eventuellt att det blir kondens när vattnet rinner och röret blir kallt nu när det är varmt ute.
 
Vill man undvika kondens måste röret vara isolerat dvs hålet i väggen måste vara tillräckligt stort för att isoleringen ska få plats.
 
ok, med isolerat menar du grå skumplast utanpå röret eller endast sånt vitt inplastat kopparrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.