Har en stuga med lite äldre lösning på vatten, där badkaret och tvättstället delar blandare. Vill gärna koppa på en egen blandare till tvättstället. Men rören går i väggen och vill inte riva upp det. Finns det någon koppling/adapter att sätta på innan badkarsblandaren så jag kan koppla in vatten till tvättställsblandare?
Tänkte sedan dra två pex rör direkt till tvättställsblandaren?

vad tror ni?
 
  • Äldre badkarsblandare ovanför ett vitt tvättställ, indikerande behovet av en separat blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre badkarsblandare av krom med rör som går in i väggen ovanför ett badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jo det finns det men det brukar bygga ganska mycket utåt. Men det är väl en smaksak. Fast sen beror det väl på gänga i blandaren. Ser ut som du har äldre rör i väggen dock så det kan ju tänkas att det inte är nå större problem att byta anslutningarna till nåt annat. Då har man ju bara en gängad anslutning en bit in som man bygga vidare med nytt på.
 
S Stefan1972 skrev:
jo det finns det men det brukar bygga ganska mycket utåt. Men det är väl en smaksak. Fast sen beror det väl på gänga i blandaren. Ser ut som du har äldre rör i väggen dock så det kan ju tänkas att det inte är nå större problem att byta anslutningarna till nåt annat. Då har man ju bara en gängad anslutning en bit in som man bygga vidare med nytt på.
jag är inte så kunnig på VVS och eftersom det är tätskikt med dusch i den väggen gör jag helst minimala ingrepp i väggen. Ställer de ”gamla” rören till det?

någon som vet vad vad denna adapter heter eller var jag kan hitta någon variant?
 
  • Gilla
glinton och 1 till
  • Laddar…
Tätskiktet är väl plastmattan man ser på bilderna?
Lätt att göra tätt sedan.

Protte
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
om det är en gammal inkoppling så kan du troligen gänga ut täckbrickan ut mot muttern. Då är hela kopplingen gängad i ett fäste i väggen och några direkta "moderna" tätskiktslösningar finns inte.
Modernare blandarfästen har ju oftast koppar eller plastledningen går ända ut genom kopplingen och går ej att lossa i efterhand annat än att man byter rören men då brukar det vara en hel fästplatta som täcker hålen.
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Trio perfekta har något som kallas för en mellankoppling.
[länk]
([länk])

Denna mellan badkarsblandaren och väggfästet, sen dra rör från mellankopplingen till tvättställsblandaren skulle kunna vara en lösning.
Ja, detta verkar som ett bra alternativ och inte så svårt. Visst bygger det lite, men gör hellre detta då det är en ”stuga” och inte mitt hem.

sedan tänkte jag bara använda böjbara rör som jag kan ansluta till tvättställsblandaren. Så behöver jag inte böja några röra…
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
om det är en gammal inkoppling så kan du troligen gänga ut täckbrickan ut mot muttern. Då är hela kopplingen gängad i ett fäste i väggen och några direkta "moderna" tätskiktslösningar finns inte.
Modernare blandarfästen har ju oftast koppar eller plastledningen går ända ut genom kopplingen och går ej att lossa i efterhand annat än att man byter rören men då brukar det vara en hel fästplatta som täcker hålen.
ok! Då kan jag få ut två rör från väggen? Känns över min kompetens nivå…
 
G glinton skrev:
ok! Då kan jag få ut två rör från väggen? Känns över min kompetens nivå…
nej jag bara menade på om det var så och din tanke om tätskikt. Då finns det inga tätskikt att oroa sig över om du skulle behöva byta mer. Då var det inga direkta tätande skikt mellan rör och vägg eftersom nippeln man ser gängades in i väggen i efterhand.
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Tack för alla tips!
Nu ska jag äntligen ta tag i detta projekt och beställa hem de grejer jag behöver.
Tänkt så här:
-Trio perfekta mellankoppling med avstick g15
https://www.vvsochbad.se/trio-perfekta-mellankoppling-med-avstick-g15-1147718
(Hur vet jag att den passar min befintliga blandare?)

-Tvättställsblandare med 3/8" anslutning
https://www.vvsochbad.se/hansgrohe-logis-100-tvattstallsblandare-med-bottenventil-krom-665829

Har jag förstått rätt att G15 är samma som 1/2"? Så jag behöver en anslutningslang som denna?
https://www.vvsochbad.se/neoperl-anslutningsslang-12-38-500-mm-flatad-1009907

Behöver jag något annat?
 
G glinton skrev:
Tack för alla tips!
Nu ska jag äntligen ta tag i detta projekt och beställa hem de grejer jag behöver.
Tänkt så här:
-Trio perfekta mellankoppling med avstick g15
[länk]
(Hur vet jag att den passar min befintliga blandare?)

-Tvättställsblandare med 3/8" anslutning
[länk]

Har jag förstått rätt att G15 är samma som 1/2"? Så jag behöver en anslutningslang som denna?
[länk]

Behöver jag något annat?
Här kan du se att storleken m26x1.5 stämmer:
https://www.moraarmatur.com/sv/duschblandare/mora-cera/702314

G15 och 1/2" är samma!

Sista är bara att du får 3/8" invändig mot 3/8" invändig nu, så en nippel för att få ihop dem saknas!
https://www.hornbach.se/shop/Sexkantnippel-3229-R10-1985225/5109282/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Nu är jag klar med allt och blev väldigt nöjd även om det inte är snyggaste lösningen. Men skönt att ha en blandare för barnen som inte nådde över till duschblandaren. Passade på att byta handfatet också då det gamla var sprucket.
Tack för all hjälp! fick med mig alla rätta delar på första försöket (vilket är viktigt när närmsta välsorterade affär är 2-3 timmar bort).
 
  • Renoverat badrum med ny handfatsblandare och en lägre placerad duschblandare för barnens tillgänglighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Tycket ändå det blev en bra lösning, snyggt jobbat!
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.