Hejsan, några känner nog igen mig, då jag har haft samma problem på andra forum.
Jag hyr hus och eldar med pellets, men den sista tiden har jag fått fylla på vatten i expansionskärlet som sitter ovanför pannan, det är på 25 liter och inte på 50 som jag trode förrut.
jag fyller på med vatten så den visar ca 1,3 bar, efter att eldat i 3-4 timmar, och shuntar ut värmen på 3 av 9 så står mätaren på ca 0,4 bar.
jag har varit och krypit under huset eftersom det inte finns nån källare, men har inte hittat någon läcka där, jag har kollat i pannan men inte sett nåt som antyder till läcka där heller, fastighetsägaren har varit här, men han vet inte heller vad det kan vara.
han sa dock att i veckan ska vi trycka i 1kg luft i expansionskärlet och se, men jag har ju fyllt på med så mycket vatten så det borde ta vägen nånstans?
pannan är en norrhammar, ved/pellets/el/olja. och kärlet är en zilmet.
värme kommer på samtliga element i huset.
 
Stickan56
Kan du se om det kommer något vatten från säkerhetsventilen på expansionskärlet? Om blåsan är trasig och du fyllt på vatten till rätt tryck och sedan börjar elda så skall säkerhetsventilen öppna och släppa ut vatten och trycket minskar.

MVH Stickan
 
nej, säkerhetsventilen släpper inte ut något vatten. jag har fyllt på till 1,7 bar och då öppnade den, och då släpper den ut vattnet över en golvbrunn, men jag har en spann över den och den är torr
 
Det finns ytterligare ett ställe vattnet kan "pipa ut genom" utan att ge blöta fläckar, och det är genom påfyllningssystemet, om det inte finns en, eller det sitter en dålig backventil i detta !!! (Gäller speciellt oftast då hus på landet med eget vatten, där KV trycket ofta kan vara lägre än värmesystemets tryck...), ytterligare ett ställe, och, och kanske troligare, är att det läcker mellan VV-beredare/slinga och värmesystemet.., borde iofs sitta en BV där också men,,,,i bägge dessa fall kan vatten från värmesystemet tryckas in i KV / VV systemet och kanske buffras av "hydroforen"...
 
Redigerat:
Du har inget läckage alls!

Dina kraftiga tryckvariationer beror på att vattnet EXPANDERAR när det blir varmt. och har det en alldelles för litet tryckexpansion att göra det i, så stiger trycket MYCKET!
När vattnet kallnar går trycket ner igen.

Skaffa expansion av rätt storlek.
 
hej hej, nja, jag vet inte om kärlet är för litet då systemet har sett ut så här i 6år, utan att det har varit såna problem som det är nu.
varnvattensberedare finns föresten inte.
 
Elffors skrev:
Du har inget läckage alls!

Dina kraftiga tryckvariationer beror på att vattnet EXPANDERAR när det blir varmt. och har det en alldelles för litet tryckexpansion att göra det i, så stiger trycket MYCKET!
När vattnet kallnar går trycket ner igen.

Skaffa expansion av rätt storlek.
Om det inte är ngn läcka och inte säk-ventilen släpper ut ngt, så borde trycket gå tillbaks till "påfyllnadstrycket" när pannan kallnat, som jag förstod frågan så fyller TS ideligen på med mer vatten, trots att det inte kommer ut genom SÄV-en. Så om vatten ideligen fylls på och det inte kommer ut via SÄV eller ngn annan stans, så gissar jag fortfarande på att vattnet trycks ut i antingen KV eller VV systemet...(Via KV påfyllnings-röret, eller till läckande VV-beredare eller slinga i panna/acktank).
 
jodå. jag fyller på en hel del vatten dagligen, igår uteslöt jag vissa delar av värmerören som ligger dolda, så idag ska jag kolla panna, backventiler och exp kärlet.
tryckmätaren som sitter på kärlet vissar något sträck mindre än den som sitter på pannan.
 
bifogar en ritning jag gjort.
 
  • pannan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det måste läcka i systemet.
jag stängde av cirk,pumparna och stängde kranarna ut och retur till elementen, och då sjönk inte trycket. efter ett tag startade jag pumparna och öppnade kranarna och trycket sjönk.
så jag måste ha en läcka gissar jag,......
 
Hmm.. trycket sjunker antagligen litet bara du startar cirk-pumpen iofs (den "suger" ju från pannan) , dessutom sjunker ju trycket naturligt om du öppnar kranarna och kyler ned pannan med kallt returvatten !

Bara för att kolla min teroi: Ha all radiatorvärme på normalt, men stäng av inkommande kallvatten med huvudkran (inte bara med ev pump), låt bli att tappa ur KV eller VV. (Observera även att VV systemet har en Säk-ventil, kolla också att det inte droppar från denna!), kör en eldningscykel och se om trycket fortfarande är lägre efter eldningscykeln..
 
hej hej, jag hittade en våt pöl under ett element i ett litet föråd. jag ser att det droppar från mitten av elementet, men det kom bara 2 droppar/minuten, och det var inte jättevåt heller, dock så sitter det mot en yttervägg men liten glipa mellan golvet och väggen... okej tänkte jag äntligen hittat felet, men jag tycker det verkar vara lite vatten för att vara så mycket jag fyller på. okej golvet är kaklat, och jag har knackat bort lite eftersom under går rören vidare till två element till, och det går inte att komma åt underifrån. men när jag hackade lite ser jag att rören ligger gjutna i betongen/sementen. och dom ser ju riktigt rostiga ut.
Alltså..... kan det räcka med den lilla läckan jag hittade? eller är det troligt att det är en större under golvet?
kan tilllägga att jag vred ner tempen på elementet till noll, och det droppar inget längre från det(inte vad jag kan se iallafall) men trycket sjuker lika mycket som innan.
 
Många droppar små.....
 
.. blir kanske inte alltid en stor å.. men ofta mer än man först tror....
 
hejsan, nja, droppandet slutade igår, men vattnet försvinner fortare nu, så jag tror att det är under nånstans, jag funderar på att ta hit en rörmokare för att dela rören och sätta dit kranar på dom innan de försvinner in under golvet. så kan jag dra nya syliga rör i lugn och ro.
vet nån vad det kan kosta att ta hit nån för att kapa rören och sätta på kranar. 2 st., in och ut.
det är två grova på stammen, så han kanske lödar ihop dom (järnrör)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.