Hej,har någon erfarenhet av äldre ejektor till djupborrad brunn?
Har tagit upp slang o ejektor.
Ejektor fungerar,men trasiga "ringar" mellan ejektor o slang.
Därav att det dragit tjuvluft och pumpen ej kunnat dra upp vatten.
Nu till fråga,när vi nu ska montera ihop slangändar med ejektor,måste man värma på något för att det ska hålla tätt,eller är det bara att skruva på allt man kan med gängtejp?
Kul om nån har erfarenhet.
 
Ett foto hur det ser ut är alltid bra och vad du menar med ringar. Är det som en falls som går över kopplingen, att dom sagt upp sig kan bero på lite på vattenkvaliteten, rödgodset som är där har en förmåga att vittra och bli poröst.
 
Hej här kommer lite bilder. Rörledning med elanslutning delvis grävd i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad koppling på ett svart plaströr i gräset, med tydliga sprickor och slitage på kopplingsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som syns på fotona är en klassiker med injektors, du har nog lite svavel och det äter upp och gör att metallen blir porös, kan ta några ¨år men kommer. Ska ha en men hittar inte nu för att se gängorna på den, men ett tips ta med den till en lite större rörfirma och se om dom kan byta några delar utan att behöva köpa en ny.
 
Ok,tack f tipset.☺
 
Fick du löst ditt problem? Jag är tvungen att byta till ny ejektor, har precis varit och köpt en, tänkte höra om du bytte också och hur du enklast fick på slangarna på ejektorn igen. Fick tips från firmat att tälja ändan av röret med en kniv och sen värma, men räcker det?
 
Är anslutningen så att man trär slangen över ett rillat rör och sedan knuffar över plåthatt som spänns upp med en mutter mot för att täta till. det går bra att sätta slangen i kokhett vatten så den blir mjuk på ett jämnt sätt, med värmepistol/hårtork så blir slangen sladdrig och olika mjuk, resultatet blir då att slangen kan korva sig eller komma snett på. En skarp morakniv att skära en fasning inuti och på utsidan slangen är bra, då styr det bättre och inga flisor tar emot.
 
Glad @mator Glad @mator skrev:
Fick du löst ditt problem? Jag är tvungen att byta till ny ejektor, har precis varit och köpt en, tänkte höra om du bytte också och hur du enklast fick på slangarna på ejektorn igen. Fick tips från firmat att tälja ändan av röret med en kniv och sen värma, men räcker det?
Hej,vi har inte gjort något åt det än.Använder pump i en äldre pump istället.
Vet jag något mer skriver jag.
Bra sida att man kan hjälpa o tipsa varandra.hoppas det löser sej för dej.
 
Det är 11 metersbiten som den spruckna muttern visar, 11 metersbiten är för att inte ejektor och pump ska suga luft
 
Ok, jag har haft världens otur. Vi skall sälja huset, allt är klart med påskrift och så, vi flyttar ut den 8 februari och de nya kommer 1 mars. Jag lyfte upp alla slangar i veckan och såg att ejektorn var trasig, spruckit i fästet i den tjockare tjockare slangen (sugslangen). Fick tag på en ny samma dag. Fick igång ejektorsystemet men märker då att pumpen läcker från axeltätningen. Ringde en rörfirma som sa att Grundfos har höjt priserna på reservdelar på dessa äldre pumpar (CPE 3-100) så det är knappt lönt att laga. Kommer troligen att byta till sänkbar pump istället. Nu upptäcker jag att hydroforen läcker också, en sytrådstunn stråle kommer ut nertill där svetsfogen är till bottenstycket. Kan man laga detta så det håller ett tag i alla fall? Metallepoxy? något annat?
 
Hej,ja det låter verkligen jobbigt och otur förstås.Vi hade också en hydrofor som läckte.Det gick att laga den med liten svetsklump.Vet inte annars,om det skulle gå att laga med något jag köpte på biltema.Det är 2 tuber,lagade trumman på tvättmazkinen.Vet inte om det funkar att laga med för dej men kan rekomendera det verkligen.Det blev stenhårt efter nån timme.
 
Tack för tipset, skall kolla upp det, 2 komponentslim då eller? Annars ringde jag en kompis som kommer med en elsvets imorgon, tror det är effektivast att lägga en svetsfog över.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.