Hej

Problement är att varje gång jag stänger av värmen och sen sätter på det så måste jag lufta radiatorerna på övervåningen. Eftersom min värme är el bunden så sker detta ganska ofta i år.

Det är ett tvåvångings hus med vatten buren värme, värme källan är i källaren.

Systemets uppbyggnad:
Höjd lägsta punkt till högsta punkt i värme systemt är ca 7m
Vedpanna i källaren, denna är funktionell men används inte
Accumulator tank på ca gissningsvis 1000 liter och med två el patroner som är termostat styrda att hålla en temp på ca 60c.
Expantions kärl på 150liter förtryck är ca 0.9 bar
Tryck på systemet kallt är ca 1bar.
Trycket vid 60c är ca 1.3-1.4 bar
Expantions kärlet är inkopplat i botten på accumulator tanken, och det är där tryckmätaren är oxå.
Radiator systemet är gammalt, det är grova typ 1 tums rör till nästan alla element och det saknas "balance valve" på utloppet.

När jag stänger av värmen sjunker naturligtvis trycket men aldrig under 1bar, när jag sen sätter på systemet så stiger temperaturen och du hör ett vatten fall i radiatorerna på övervåningen som då behöver luftas.

Systemet är nyfyllt den 15 dec eftersom VVS muppets hade installerat expantions kärlet men inte installerat isolerings ventil så att du kan kolla trycket utan vatten i.e. för trycket. Förtrycket som dom hade pumpat in var extremt ca 1.5bar men det är ju inte det som är problment nu när jag installerat det rätt.

Liknar https://www.byggahus.se/forum/threads/vaermesystem-laecker-vatten.480633/ men också inte eftersom jag inte förlorar trycket, ja övertid är det nog så att lite kan sippra ut eftersom gammalt system etc. men tryck och så är korret och med ett tryck på 1bar ska det inte sugas in luft vid elementen som är ca 7m upp.. fråga är om det kan vara Hydrogen från rost, alt air in the water, that I filled with, that when heated cold is released and finds is way to the top. No har inte sett om jag kan sätta eld på luften som strömmar ut.

Det är inte mängder men tillräckligt för att det ska vara irriterande. Man vill ju utnyttja trögheten i ett gammalt timmrat hus, det tar ju ca 3 dar innan det är kallt specielt om man eldar i kakelungen. Detta gjör ju att man kan slippa dom värsta el priserna. Vill dock kunna automatize det går ju inte om man måste lufta det. Ja det finns automat luftare men det är fel väg rätt väg är att fatta vad problemet beror på

Tack på förhand och ursäkta dålig svenska Olaf
 
Var sitter säkerhetsventilen , när du stänger av , stängs cirkpumpen av då med. Troligtvis så blir det ett vacum som suger in luft på något ställe, behöver inte vara mycket till pys bklänges. Är du säker på att manometern visar rätt..
 
J jonaserik skrev:
Var sitter säkerhetsventilen , när du stänger av , stängs cirkpumpen av då med. Troligtvis så blir det ett vacum som suger in luft på något ställe, behöver inte vara mycket till pys bklänges. Är du säker på att manometern visar rätt..
Säkerhets ventilen sitter vid expantions kärlet och det är torrt vid den. Jo det är nog vacuum men det borde inte vara det med det trycket. Manometern är ca 5 år.
 
Har du några autoavlufttare , dom ska vara stängda för att inte det ska sugas in luft. Det händer när dom sitter på fel sida om en pump. Dom ska alltid sitta på trycksidan om en pump, ( på den sidan som en pil på en pump visar pumpriktningen på ) så det statiska trycket håller avluftaren stängd. Beroende på typ av luftare så så kan det gå att stänga till.
 
J jonaserik skrev:
Har du några autoavlufttare , dom ska vara stängda för att inte det ska sugas in luft. Det händer när dom sitter på fel sida om en pump. Dom ska alltid sitta på trycksidan om en pump, ( på den sidan som en pil på en pump visar pumpriktningen på ) så det statiska trycket håller avluftaren stängd. Beroende på typ av luftare så så kan det gå att stänga till.


Det finns en högst upp i systemet och en vid ackumulatortanken. Den överst har ett lock som stänger av den. För det är först när du skruvar av locket som luften kommer ut när du sätter på värmen igen.
 
Då är det som det ska vara, stängd och öppnas för luftning, inget vacumsug där inte om det tätar. Nu är det så att när du fyller på vatten så är det syresatt av naturen. När en patron är i arbete så uppstår på slingorna små syrebubblor ( som att koka vatten , det bubblar ) och dom samlas på på något ställe i tanken. När du stänger av så åker dom större bubblorna ( dom små har blivit stora ) upp i topp på systemet. Så att fylla på ofta gör att det blir luft i systemet. Lår trycket sjunka och lufta inte, det räcker med ner till 0,7 bar för att fungera i huset. Prova får du se, men var beredd på att det tar tid att koka ur luften.
 
JormFloo JormFloo skrev:
yck på systemet kallt är ca 1bar.
Trycket vid 60c är ca 1.3-1.4 bar
2 gissningar varav den senare troligast.

1. Ditt expansionskärl är för litet, ska vara min. 5% av totala systemvolymen.

2. Blåsan i ditt expansionskärl är trasig
På expansionskärlet sitter det som en bilventil, ta bort hatten och tryck på piggen. Kommer det vatten är blåsan trasig & kärlet behöver bytas.


JormFloo JormFloo skrev:
ystemet är nyfyllt den 15 dec eftersom VVS muppets hade installerat expantions kärlet men inte installerat isolerings ventil så att du kan kolla trycket utan vatten i.e. för trycke
Menar du att du kan stänga expansionsledningen????
 
L lat skrev:
Menar du att du kan stänga expansionsledningen????
Det går bra att ha en ventil mot exspanionskärlet för att kunna kolla om lufttrycket är rätt eller hål i blåsan, då behöver man inte kanske tappa ner systemet. Gärna då med en ventil för att tapp kärlet
Finns inget förbud på att stänga mot kärlet. Det ska vara en ventil med handtag och ventilen öppnas och handtaget tas bort och hängs i ett snöre bredvid.
 
Tillägg:
Däremot så får det aldrig vara någon ventil mellan pannan och säkerhetsventilen.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då är det som det ska vara, stängd och öppnas för luftning, inget vacumsug där inte om det tätar. Nu är det så att när du fyller på vatten så är det syresatt av naturen. När en patron är i arbete så uppstår på slingorna små syrebubblor ( som att koka vatten , det bubblar ) och dom samlas på på något ställe i tanken. När du stänger av så åker dom större bubblorna ( dom små har blivit stora ) upp i topp på systemet. Så att fylla på ofta gör att det blir luft i systemet. Lår trycket sjunka och lufta inte, det räcker med ner till 0,7 bar för att fungera i huset. Prova får du se, men var beredd på att det tar tid att koka ur luften.
Det var det jag misstänkte men hur länge kan det vara? Det är inte mycket jag luftar.

MVH Olaf
 
J jonaserik skrev:
Det går bra att ha en ventil mot exspanionskärlet för att kunna kolla om lufttrycket är rätt eller hål i blåsan, då behöver man inte kanske tappa ner systemet. Gärna då med en ventil för att tapp kärlet
Finns inget förbud på att stänga mot kärlet. Det ska vara en ventil med handtag och ventilen öppnas och handtaget tas bort och hängs i ett snöre bredvid.
Exactly or how else will you check the pre charge pressure without emptying the system. You need to check the pressure in the tank regularly. See
 
JormFloo JormFloo skrev:
Exactly or how else will you check the pre charge pressure without emptying the system. You need to check the pressure in the tank regularly. See [media]
Oj förlåt det blev engelska av bara farten..
 
L lat skrev:
2 gissningar varav den senare troligast.

1. Ditt expansionskärl är för litet, ska vara min. 5% av totala systemvolymen.

2. Blåsan i ditt expansionskärl är trasig
På expansionskärlet sitter det som en bilventil, ta bort hatten och tryck på piggen. Kommer det vatten är blåsan trasig & kärlet behöver bytas.
Menar du att du kan stänga expansionsledningen????
Blåsan är inte trasig, men expansionskärlet är nog i minsta laget.

MVH Olaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.