Hej & Hå
Är det någon av Er därute som byggt ute på landet fjärran från kommunalt vatten och avlopp samt elskåp i gatan ?
Det är nämligen vad vi ska göra.
Min fundering är vad det kan kosta, mellan tummen & pekfingret, att:
- Borra efter vatten, hela kittet med pump och andra grejor.
- gräva ett avloppssystem med tre-kammarbrunn och infiltrationsbädd.
- Dra fram el. närmsta stolpe är nog ca. 1 km bort.
Är det någon som har en aaaaaning???
Vh
mgb62
 
Ja det har jag, räkna 80-90' för en brunn samt trekammaravlopp installerat, ytterligare 20-40' för elen.
Summa 100-120' för allt!
 
Vi borrade vår brunn 1998. 70 m hål, foderrör, pump, motorskydd och slang gick på 40 papp. Vi behövde inget extra foderrör, eftersom berget ligger ganska ytligt. Extra foderrör är ganska dyrt per meter. Sedan tillkom hydrofor (rostfri 150 l ca 4500 kr), varmvattenberedare (rostfri 150 l ca 5000 kr), radonavskiljare :( 17500 kr och diverse rör- och elektriska arbeten.

Tyvärr var borraren inte den bästa så vi lider av ett ytvattenläckage som vi försökt bota med en manschett á 7000 inkl arbete som inte hjälpte. Vi tänker borra en ny brunn och utnyttja den gamla som del i kommande värmepumpssystem.

Efter 70 m var det bara fuktigt så borraren fick "spräcka", d v s pumpa ner vatten med högt tryck och det är möjligtvis detta som gjort att ytvattnet kommer ner.

Hoppas det går bättre för er!

Kommunen har underkänt vårt avlopp så där är vi i samma sits som ni...

/K
 
Bob_the_builder
Elen kan bli tokdyr, tyvärr... Utanför detaljplanelagt område får man betala vad det kostar att dra fram servisledningen minus en schablonsumma. Begär en offert från det aktuella nätbolaget. Vi kom undan billigt (bara grundavgiften) genom att dels gräva själva halva vägen och dessutom var det två tomter som kunde dela servisledning.
 
Min morbror fick betala 40 000.- för elen. Då fick elverket ploga ner kabeln 1 km längs en grusväg.

/Roger
 
Glöm inte bort underhållskostnaden om du funderar på trekammarbrunn, bädden skall bytas med jämna mellanrum och det är inte billigt...
 
Vi byggde förra året och betalde 40 000 för brunn 100 meter inkl pump och hydropress.
3- kammarbrunnen köpte jag på lantmännen för 10500 kr. Grävjobbet till avloppet och markbädden kostade 12 000 kr.
Singlet till markbädden kostade 5000 kr
Sanden till rörgravarna kostade 3 000 kr.

Elen kostar 15 000 i anslutningsavgift och då ingick schakt fram till tomrgräns i mitt fall bara 30 meter.

I ditt fall 1 km så kan du säkert få ett pris av vattenfall.
 
TN skrev:
Glöm inte bort underhållskostnaden om du funderar på trekammarbrunn, bädden skall bytas med jämna mellanrum och det är inte billigt...
Hur jämna mellanrum då ?
Har då aldrig hört talas om något liknande........
 
Haagbard skrev:
Hur jämna mellanrum då ?
Har då aldrig hört talas om något liknande........
Det rör sig väl om 20-30 år innan man behöver byta ut bädden. Beror ju på hur mycket man utnyttjar avloppet.
 
General Failure skrev:
Det rör sig väl om 20-30 år
Det var ju verkligen jämna siffror :-o
 
Hör med kommunen de vet mer exakt hur ofta mm
 
Tack alla för svar och synpunkter.
Vi får väl se var slutsumman hamnar.
mgb62 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.