Hej!
När vi grävde bort all jord på berget där vårat hus ska stå så visade det sig vara en pool mitt under huset. Det står vatten där konstant, men det kommer aldrig att komma närmre än 1,5 meter till underkant platta. Det är platta på mark som det ska bli sen. Vi har möjlighet att spränga så att nivån sänks ca 40 cm till. Har letat efter andra fall som detta men hittar inte. Dom ca 1,9 meter mellan vatten och plattan kommer vara uppbyggt av sprängsten och sista 30 cm något finare material.
Jag tycker själv att betongplattor på lera borde vara ett mycket större bekymmer då dom alltid har kontakt med fukt. Och då borde det i mitt fall vara väldigt bra förutsättningar? Eller?
 
S
Henge skrev:
Hej!
När vi grävde bort all jord på berget där vårat hus ska stå så visade det sig vara en pool mitt under huset. Det står vatten där konstant, men det kommer aldrig att komma närmre än 1,5 meter till underkant platta. Det är platta på mark som det ska bli sen. Vi har möjlighet att spränga så att nivån sänks ca 40 cm till. Har letat efter andra fall som detta men hittar inte. Dom ca 1,9 meter mellan vatten och plattan kommer vara uppbyggt av sprängsten och sista 30 cm något finare material.
Jag tycker själv att betongplattor på lera borde vara ett mycket större bekymmer då dom alltid har kontakt med fukt. Och då borde det i mitt fall vara väldigt bra förutsättningar? Eller?
vad får ni för rekommendationer efter geounderdersökning?
 
Jag skulle vara nöjd med 1 cm så länge vattnet inte kommer i kontakt med plattan.
 
Jag har fått pratat med en duktig snickare idag som säger att fukten tar alltid lättaste vägen ut. Så den går vid sidan av plattan. Jag kommer ju även att ha en byggplast mellan första och andra lagret frigolit som är luft och ångtät. Den håller också fukten borta. Sen så är sprängstenen kapillärbrytande och låter inte vattnet krypa uppåt mot plattan. Känns väldigt bra att kunna släppa det nu :)
 
Det är nog väldigt många hus som har grundvattennivån närmare källargolvet än så, så jag skulle inte oroa mig det minsta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.