Hej

Jag skall sätta in ett fönster i en komplementbyggnad. Behöver hjälp av er som är kunniga inom byggnadsvård för jag tror ni har bäst koll på gammal byggnadsteknik.

Panelen är stående obehandlad spontad gotländsk furu av bra kvalite. Bra luftspalt bakom.

Fönstret är ca 170x170 i trä.
Önskemålen:

1. Jag vill gärna ha fönstret i liv med fasaden. Dvs längst ut.

2. Jag vill inte ha foder runt fönstret om det är möjligt byggnadstekniskt att gå det tätt. Fönstret kommer specialtillverkas så det kommer kunna utformas efter önskemål. För att gå det tätt.

3. Jag vill ha en dropplist, vattbräda eller vad det kallas över fönstret i trä. En mycket enkel snedkapad ca 15-22° bräda Utan krusiduller.
Vill även ha en fönstrebräda under i trä.

Är det någon som har en idé hur jag kan gå till detta, jag har kört fast.

Ska komplettera med lite bilder nedan
 
H Holpers skrev:
Hej

Jag skall sätta in ett fönster i en komplementbyggnad. Behöver hjälp av er som är kunniga inom byggnadsvård för jag tror ni har bäst koll på gammal byggnadsteknik.

Panelen är stående obehandlad spontad gotländsk furu av bra kvalite. Bra luftspalt bakom.

Fönstret är ca 170x170 i trä.
Önskemålen:

1. Jag vill gärna ha fönstret i liv med fasaden. Dvs längst ut.

2. Jag vill inte ha foder runt fönstret om det är möjligt byggnadstekniskt att gå det tätt. Fönstret kommer specialtillverkas så det kommer kunna utformas efter önskemål. För att gå det tätt.

3. Jag vill ha en dropplist, vattbräda eller vad det kallas över fönstret i trä. En mycket enkel snedkapad ca 15-22° bräda Utan krusiduller.
Vill även ha en fönstrebräda under i trä.

Är det någon som har en idé hur jag kan gå till detta, jag har kört fast.

Ska komplettera med lite bilder nedan
Ett tips, vi satte fönsterbleck ovan och under fönster som vi sedan klädde in med träpanel. Då får du bättre skydd och slipper se den ”moderna” plåten. :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips, vi satte fönsterbleck ovan och under fönster som vi sedan klädde in med träpanel. Då får du bättre skydd och slipper se den ”moderna” plåten. :)
Det låter smary och kreativt, men hur klädde ni in plåten? Har du lust att dela en bild eller två?
 
Här är lite bilder på hur tankarna går.

Tror att panelen får gå ut nån cm på fönsterbågarna och utgöra "foder". Fönstret är fast och inte öppningsbart.

Under fönstret en snedsågad hyvlad fönsterbräda som är 5cm bredare än fönsterbågen åt vardera håll.
Brädan sitter fast i karmen under fönsterbågen och stående panelen under fönstret trycks upp mot denna bräda.

Lika över fönstret, en vattbräda (om det heter så) som även den är den snedsågad hyvlad bräda som sticker ut 5cm åt vardera håll. Brädan sitter fast i fönsterkarmen.
Den stående panelen snedsågas nedtill i samma vinkel och går ner tight mot denna bräda.
 
  • Byggnadsritning som visar en fasad med fönsterdetaljer, inkl. fast fönster med snedsågade fönsterbrädor ovan och under, samt stående panelbeskrivningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teckning av ett fast fönster med stående träpanel runt om, en snedsågad fönsterbräda nedanför och en snedsågad vattbräda ovanför, som sticker ut på båda sidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad tvärsnittsritning av vägg med fönster, stående spontpanel, fönsterbräda, vattbräda, 145 mm reglar, spikläkt och panel. Fönstret är fast och ej öppningsbart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips, vi satte fönsterbleck ovan och under fönster som vi sedan klädde in med träpanel. Då får du bättre skydd och slipper se den ”moderna” plåten. :)
Går att se på denna bild. Använde en fjällpanel.
Fönster monterat på en husvägg med fjällpanel som fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går att se på denna bild. Använde en fjällpanel.
[bild]
Det var riktigt diskret och snyggt. Kul detalj med solen och havet. 😃
 
Kommet låta panelen på sidorna täcka fönsterkarmen med 2cm per sida. Så den stående råspontentspanelen blir fönsterfoder. Fönstret hamnar då 23mm innanför panelen vilket är gott nog.

Över och under fönstret kommer jag rensåga panelen efteråt med sänksåg/skena med ca 20° vinkel. Där sticker jag sedan in vattbrädan över och fönsterbrädan under ffönstret.släpper dem 5cm utanför fönstret. Vid behov så sågar jag en linje i fönstekarmen nere och lägger ett litet vinklat plåtbleck där. Såg att det är gjort så på de andra gamla fönstren som har fönsterbräda i trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.