Planerar att skaffa en våtslipmaskin (slipsten), för att slipa knivar, yxor och stämjärn. Undrar då om man ska satsa på en TORMEK eller man kan köpa något från typ JULA? Samtidigt passar jag på att fråga er läsare vilken slipning man ska välja, mot eller medslipning. Har pröva båda men kul höra om det finns någon motivering. Prisskillnaden är väldigt stor på dessa maskiner.

Mvh arvid53
 
Jag brukar slipa yxan med skruvdragare :surprised:
 
20 spänn på fler rekommendationer för vad som helst från Tormek än vad som helst från Jula! ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
Vardloka
  • Laddar…
Finns mycket mera info om tormek om man vill söka lite här på forumet.
Jag använder både tormek och vattenstenar.
Man använder både mot och medslipning när man slipar på maskin. Det beror på vad man slipar och hur.

Det är stor skillnad på stenarna mellan julas och tormek till tormeks favör. Det betyder inte att julas maskin inte funkar för det gör den. Men den är mycket långsammare. Och köper du julas maskin så för guds skull prova inte en tormek.

Jag har haft julas och tormeks lilla typ T3. Så jag har gjort div jämförelse. Båda gör vassa eggar julas gör inte sämre eggar. Men den är verkligen ohyggligt långsam i jämförelse med tormek. Nu var det ett x antal år sedan så julas slip kanske har bytt sten vad vet jag men det var i alla fall scheppach.

Sedan om man skall köpa tormek T4 eller T7 får du avgöra själv. Men man kan ha med i beaktningen att i T4 följer inte några jiggar och det är två st i T8 och ingen olja till läderhjulet. Oljan kanske inte är så värdefull men i alla fall.

Sedan är sliphjulet bredare på T8 vilket gör att den slits mycket långsammare. Förutom större motor som kan ha kontinuerlig drift större läderhjul vilket gör att det blir lite lättare att bryna vissa verktyg. Maskinen är lite större det gör det också lättare att bryna vissa verktyg tex större knivar inte så trångt mellan slipsten och polerhjul.
Självklart går det alldeles utmärkt att slipa och polera på T4 även stora lieblad. Det är bara lite bökigare på lilla maskinen än den större T8.

Så jag skulle vilja påstå att man får mera för pengarna om man köper den stora T8 än den lilla T4. Men den kostar trots allt ca 2000 kr mera. Men jiggarna som följer med T8 och inte T4 kostar att köpa från 900-1200 då blir den stora maskinen bara en tusenlapp dyrare och då tycker jag T4 inte är prisvärd.

Sedan måste man inte köpa en tormek för att slipa med, finns massor av alternativ. Slippapper är nog det billigaste initialt. Stenar vatten eller olja behövs nog 4 st och det är väll 3000 och en bra jigg ca 1000 kr (man kan köpa en billigare) sedan kanske man vill lyxa med en diamant sten för att plana speciellt vatten stenar och det är väll ca 1000 kr så det är inte ett så mycket billigare alternativ.
Men det var inte det du frågade. Jag tog upp det bara för att det finns många som tycker tormek är dyrt (kanske inte här bland verktygs nördar.

En annan sak som ofta dyker upp är att man inte får det vast på tormek jämfört med stenar. Vist det är sant ju finare polerad eggen blir desto vassare blir den och eggen håller lite längre. Men nu är vi ute i tassemarkerna och tassar. Tormek gör det tillräckligt vast för näst intill allt. Rakkniv tror jag inte tormeks polerhjul räcker till för. Skall förtydliga mig man kan raka sig så vast blir det. Men det kommer att hugga lite i skäggstubben jämfört med en riktigt polerad rakkniv. Och vill man ha super vass putshyvel för att ta sista ytan så måste man gå ett steg till. Där räcker inte polerhjulet heller. Men som sagt var det är för puristerna.
 
  • Gilla
cnatto och 4 till
  • Laddar…
Tack för era åsikter...alltid kul höra någon som prövat....
 
pär h skrev:
Jag tog upp det bara för att det finns många som tycker tormek är dyrt (kanske inte här bland verktygs nördar
Jodå, jag räknas nog till nördarna och jag tycker tormek (och även kopiorna) är dyrt, eller framför allt inte prisvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.