Hejsan!

Jag är i full fart med att renovera en lägenhet i ett flerbostadshus. Har nu kommit till momentet att bygga nya väggar där våtrummen skall vara. En del av våtrummens väggar kommer att vara mot betongväggar. En av betongväggarna är en yttervägg.

Har tagit bort gammalt kakel, fix, färg, puts och så vidare från betongväggarna. Betongväggarna är inte helt i lod, utan det kanske diffar 5-10mm från topp till botten av väggen på sina ställen.

Ser två lösningar på detta: A) Putsa upp betongväggen så att den blir i lod B) Regla upp mot betongväggen och sätta Plywood och Våtrumsgips (pss. som jag kommer bygga övriga fristående väggar)

Jag lutar åt lösning B, iom. att jag då mycket enklare kan dra Vatten och El i väggen.

Det jag undrar är:
- Vad tycker ni?
- Vid uppregling mot betongvägg, behövs syllpapp mot betongväggen? Väggarna, även ytterväggen är torr (just nu)
- Kan jag utan problem isolera i nya träväggen?

MVH
 
  • Avskalade betongväggar och golv i en ombyggnadsfas i en lägenhet, med synliga rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förutsätter att du informerat Brf eller liknande om vad som ska göras OCH fått klartecken från styrelsen...?
Har ytterväggen varit våt innan?
Såvida du inte är fastighetsägaren själv skulle jag råda dej till att anlita behörigt folk när det gäller tätskikt, vatten och framför allt till elen där det faktiskt är ett lagkrav.
När det gäller vatten och tätskikt kan det vara ett försäkringskrav, alternativt att den som gjort jobbet får bevisa för försäkringsbolaget i evt kommande processer att det är gjort fackmässigt. Så om du gör tätskikt och vatten, se till att dokumentera minutiöst på alla moment.. :)
 
R Rigor skrev:
Jag förutsätter att du informerat Brf eller liknande om vad som ska göras OCH fått klartecken från styrelsen...?
Har ytterväggen varit våt innan?
Såvida du inte är fastighetsägaren själv skulle jag råda dej till att anlita behörigt folk när det gäller tätskikt, vatten och framför allt till elen där det faktiskt är ett lagkrav.
När det gäller vatten och tätskikt kan det vara ett försäkringskrav, alternativt att den som gjort jobbet får bevisa för försäkringsbolaget i evt kommande processer att det är gjort fackmässigt. Så om du gör tätskikt och vatten, se till att dokumentera minutiöst på alla moment.. :)
Tack för ditt svar! Vi har klartecken från BRF, våtrummet kommer att byggas fackmannamässigt och vi kommer att använda oss av elektriker och rörmokare.

Kan inte se att ytterväggen har varit våt tidigare. Frågan här är alltså vad ni tycker om att jag reglar upp mot en betongvägg och om det är något jag bör tänka på i samband med det.

MVH
 
Claes Sörmland
Rent konstruktionsmässigt så känns det ju underligt att introducera en ny vägg med fuktkänsligt trämaterial när du har en ideal fukttålig vägg för våtrum. Kanske blir det dyrare i skivmaterialens förlovade land men varför inte mura de andra väggarna i lättbetong/leca istället? Är det inte så att rollade tätskikt duger till stenmaterial och att det i alla fall kan spara lite pengar?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Att regla upp nytt mot ytterväg kan vara en fördel om du ska ha nya "installationer" mot yttervägg, men samtidigt förlorar du lite golvyta..
Att spåra in lite rör i befintliga väggen ser inte jag som ett problem..
Så att det kan vara hugget som stucket..
Att göra ett nytt "skal" innanför befintlig vägg behöver inte bli problem, men det kan... Så jag hadde nog undvikit det.
Jag förutsätter att golvbrunn byts...?
 
alt A! putsa, så klart ! En del rör kan man ha utanpå kanske? Gör allt för att få en vattentålig badrum. gaia
 
Tack för alla svar, valde ändå att bygga innerväggar även mot betongväggarna.

Anledningen till att jag inte putsade upp är dels för el och vattendragningar men även för att utrymmet kommer delas upp med fler innerväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.