Hej
Jag har panel i badrummet och under är det våtrumstapet.
Nu ska jag ta bort duschkabinen och sätta in badkar
Måste jag ta bort panelen då och bara ha tapeten för fukt ?
Vill gärna ha panelen kvar, den ör målad med panelfärg // Jessica
 
BirgitS
Hur gammal är våtrumstapeten och hur sitter panelen fast?
Kommer du/ni att bada/duscha försiktigt så att väggen inte blir blöt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammal är våtrumstapeten och hur sitter panelen fast?
Kommer du/ni att bada/duscha försiktigt så att väggen inte blir blöt?
Jag vet ej åldern på tapet och panelen är fastreglad
Angående hur väggen blir blöt är det väl alltid så att den blir det men inte mer än i annan familj :)
 
BirgitS
Fastreglad låter som att man har skruvat fast reglar genom våtrumstapeten och det låter ju inte så bra. Eller missförstår jag vad du menar?

Försäkringsbolagen brukar räkna med att våtrumsmattor och -tapeter har en teknisk livslängd på 20 år, då börjar de vara så torra att de lätt spricker och släpper igenom vatten.
 
  • Gilla
Jessica Eriksson
  • Laddar…
Lägg gärna ut bilder.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg gärna ut bilder.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg gärna ut bilder.
 
  • Klassiskt badrum, fristående badkar, kran med handdusch, gröna väggar, litet fönster, vitt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Våtrumstapet är gammal men jag tror inte alltid att nytt är bättre och skulle jag kunna ha panelen kvar sparar jag både charm tid och pengar
 
Ser fint ut, håll koll vid golvet, med tiden är det där panelen tar mest skada.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser fint ut, håll koll vid golvet, med tiden är det där panelen tar mest skada.
Tack det ska jag
Men blir lite nojig om jag ändå måste byta till t
våtrumstapet
 
Panelen skyddar bra mot vatten och fukt. Det viktigaste är golvet och golvbrunnen, är de fräscha ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Panelen skyddar bra mot vatten och fukt. Det viktigaste är golvet och golvbrunnen, är de fräscha ?
Har börjat pilla lite nu och verkar att det är gips direkt under panel, så bara riva panel och hoppas gipsen mår bra och sätta på tapet :(
Men det blir snyggt det med
Blir halva tapet / halva panel
 
Jaha, är du säker på tapeten? Hur ska den skyddas ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, är du säker på tapeten? Hur ska den skyddas ?
Våtrumstapet alltså
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Som jag ser det så är fönstret ett problem om det kommer att rinna vatten på fönstret. Om vattnet lyckas ta sig in i skarven mellan fönsterkarmen och väggen så kan det bli stora fuktskador inne i väggen.

Men om man duschar sittande på huk i badkaret eller på andra sätt som minimerar vattnet på fönstret och väggen, vilket man gjorde innan duschkabiner blev vanliga på 70-talet och riktiga våtrumstapeter på 80-talet, så är risken för skador liten även om panelen är kvar.
 
Hej alla, det här är en mycket bra idé med duschväggen. Det skyddar verkligen väggen från stänkande vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.