Hej, jag bygger badrum och försöker hålla mig till BKR, har hittils satt 15mm plywood sedan humidboard i hela badrummet, nästa steg blir tätskikt och kakel, men först en fråga:

Jag har lärt mig att sandbaserat färdigblandat våtrumsspackel är ajabaja att ha bakom kaklet i badrum. Där ska det vara gips/cementbaserat spackel.
Men, kan man använda våtrumsspacklet under tätskiktet om detta består av tätskikts folie/duk?
 
...tanken är att spackla skivskarvarna innan tätskiktet.
 
Kolla i leverantören av tätskiktets monteringsanvisningar om du behöver spackla skarvarna på humidboarden.
Jag har kört med Kerasafe folie och enligt Kiilto så behöver det inte spacklas.
 
och du skall inte använda vanligt väggspackel överhuvudtaget i ett badrum. Det har för dålig hållfasthet, kan lossna från väggen av belastningen från de tunga kakelplattorna.

Våtrumsspackel är tänkt för ytor som skall målas, i taket, eller om man använder färg med glasfiberväv som väggbeklädnad. Möjligen är det OK att sätta under plastmatta på vägg (vet ej), om det inte skall sättas kakel på väggen sedan.
 
Redigerat:
Hempularen, jo så har jag också lärt mig men nu fått lite olika bud hantverkare med BKR-licens..
Ett bud var att det var OK med våtrumsspackel bakom folien men inte just på folien.

Tyckte det låt fel, men tänkte sen att detta kanske är OK med nån av tätskiktsfolierna på marknaden idag? Nån som är insatt?
 
Menar du alltså att en firma med BKR certifiering hävdar att det är OK? Kolla vilket tätskiktssystem de är certifierade för (certifieringen gäller bara ett fabrikat, de kan iofs ha f¨tt cert för flera fabrikat, men det är en certifiering per fabrikat), kolla med den tillverkaren vad de säger.
 
Jag blev nyfiken, om man tittar på LIP och Mapei, två tillverkare av tätskiktssystem så säger båda i gällande monteringsanvisningar att ev. ojämnheter skall repareras/spacklas med cementbaserat lagningsbruk/spackel. De ger även förslag på lämpliga produkter.

Hypotetiskt kanske det finns ngn. annan tillverkare som säger något annat, men jag tvivlar på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.