Hej!

I min hyresrätt märkte jag precis att våtrumsmattan i badrummet har släppt rejält runt golvbrunnen i duschen. Jag anser att det finns stor risk för fukt att leta sig under. Anser ni att det är stor risk? Borde jag meddela min hyresvärd?

//Patrik
 
Ja det måste du göra. Stor risk för vattenskador.
 
Tack för svar! Då ska jag ta upp det med honom.

//Patrik
 
Ja har matten släppt kring ringen så är det nog bara att ringa hyresvärden. Skulle det vara en bubbla utanför brunnen så är det bara att ringa ändå.

Har ni tur är det bara en bubbla och då kan man i många fall värma ner den. Skulle den släppt i brunnsringen så är det nog ett rätt dåligt jobb där montören antagligen sett sitt misstag men försökt dölja det. Händer jämt och ständigt och kostar alla en massa extra.

/ Fliken
 
Den har släppt i brunnsringen och ca 200 mm runtom. Luft under så man kan trycka ner mattan med händerna och som sedan studsar upp igen. Lägenheten är rustad på 80-talet så antagligen är badrummet från samma tid.

Vad tror ni behöver göras då? Lägga ny matta eller? Men det sabbar väl tätskitet helt eller?

(Huset är tvåplans träkåk med fyra lägenheter)

//Patrik
 
Redigerat:
Allright. Jag fattade det så att det var ett nyare jobb.

Ring hyresvärden, det är dags för en ny badrumsmatta hur som helst. Antagligen har det uppstått en fukt lucka. Men det bästa är att göra om badrummet med ny golvbrun osv.

Antagligen delar inte hyresvärden min åsikt. Brukar vara så att de gärna sett att badrummet "lever" kvar ett par år (läs hyror, intäkter) till

/ Fliken
 
Ah, okej. Tack för hjälpen, då har man lite mer "kött på benen" och vet vad det handlar om lite.

//Patrik
 
Tråkig fördel för dig är ju att efter din anmälan till hyrsvärden så faller ju ansvaret över på han.
Vill han inte byta matta och undersöka ev läcka så är det hans loose...
 
Har pratat med hyresvärden och han ska ta med sig en golvläggare på tisdag och kolla på mattan. :)

Jag har en privat hyrevärd som är väldigt bra att ha att göra med.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.