Hej,

jag har ett stort badrum med våtrumsmatta på vägg och golv. Min tanke var att göra en bast med glasväggar som ansluter till våtrumsmattan i ett hörn och göra ett tak. Snickra lavar etc.

klarar våtrumsmattan värmen som blir i en bastu? Hur gör jag annars? Ta bort mattan i detta hörn och spika panel?
 
Det finns väl en risk att värmen gör att plastmattan åldras och spricker i förtid. Sen finns väl risk för att plasten släpper vid hög temperatur släpper ifrån sig ångor som inte är så hälsosamma.

En vanlig variant är ju att bygga bastun som ett rum i rummet, dvs som en stor låda som står på golvet med inte har någon kontakt med badrummets väggar. Med en sådan konstruktion kan man undvika att göra skruvhål i våtrummsmattan. Om man längre fram i livet tröttnar på bastun och t.ex kommer på att man hellre vill ha ett bubbelbad på den platsen så går det då att demontera bastun och behålla våtrumsmattan intakt.
 
Jag tänkte likadant men jag förlorar väll 10cm per sida om jag gör så? Kan man göra bastu väggar med en tjock plywood som jag fäster panelen på? Alltså ö isolerad vägg/tak och ställa in i badrummet? Vid pratar om en bastu på 1,4 kvadrat eller 2,8 kubik.
 
Ja visst "förlorar" man några cm men bastun blir ju mer effektiv om den är isolerad. Utan isolering kommer du ju efter en stund ha värmt upp hela badrummet. Med mer isolering kan du ha ett mindre agregat och behagligare klimat utanför bastun.
 
Det får väll bli så. Skulle en uppbyggnad av bastuvägg kunna se ut som följer:

Bastupanel - Folie (behövs det?) - 45*45 stomme - 45mm mineralull - Någon vindpapp eller liknande - Distanskloss 5mm
 
Hej,

Jag byggde min bastu på detta vis, en "lös" bastu inuti badrummet. Byggde med 45*45 reglar och ställde dem på gummifötter emot golvet(plastmatta). Isolerade, tror att jag även bastuplast i väggarna/taket. Lämnade 5-10 cm springa emot badrummets vägg/tak. Bastun står för sig och inget är fastdraget i våtrumsväggen. Gjorde sedan trätrall som golv i bastudelen och la en vanlig ungsplåt under aggregatet. Jag byggde väggarna/taket ute i garaget och bar sedan in dem allt eftersom...

Tröttnar man kan man som sagt slänga ut allt igen.

Mvh
Sören
 
När du bygger väggarna, se till att få med eventuella fästreglar för aggregat och lavar...
 
Ingen tät folie i bastun enligt min åsikt... (om det inte är en ångbastu).....
 
Vill du vinna några cm kan du använda SPU Sauna-isolering istället för mineralull. Tunnare och styvare och inbyggd ångspärr. Antagligen lite dyrare också. ; )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.