Hej. Jag behöver råd och hjälp hur det funkar när man väljer plastmatta på golvet och klinker på väggarna i ett badrum. Jag har svårt att hitta information där man blandar matta och kakel. jag har i tidigare badrum satt kakel och klinker men vill denna gång slippa klinker.

Hur sätter man tätskiktet?
Hela badrummet är ett zon1.
Jag kommer att använda ett foliesystem på väggarna. Vart avslutas väggens tätskikt mot plastmattan?
Lägger man ut det 5 cm på golvet och sedan läggs plastmattan med uppvik?

Kan jag börja med kaklet vid golvet eller måste jag låta plastmattan vara fri på hela uppviket?
 
T
Först läggs mattan med 10-15 cm uppvik på väggarna. Sedan sätter du folien på väggen och låter folien överlappa plastmattan med 3 cm.

Nu kan du börja sätta kaklet som du sätter så att det täcker överlappet på folien med 1-2 cm. Vilket borde innebära att du får ett synligt uppvik på plastmattan som är runt 7-10 cm. Du ska absolut inte sätta kaklet ända ner till golvet, skitfult.
 
  • Gilla
annch och 1 till
  • Laddar…
Ok. 7 cm upp funkar bra. Behövs det en silikonfog i underkant på 1a raden?
 
T
oracle skrev:
ok. 7 cm upp funkar bra. behövs det en silikonfog i underkant på 1a raden?
nej!
 
Det är ett utmärkt arrangemang tycker jag!

Dels vet man att golvet blir tätt, dels blir golvet mycket varmare och behagligare att gå på än klinker,
om man inte har golvvärme.

Och att avsluta kaklet 5 - 7 cm över golvet, som tank77 beskriver, gör att det blir mycket enklare att hålla rent.

Jag hade så i mitt förra hus och det var ingen som klagade :)

(Nu har jag plastmattor även på väggarna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.