Renoverade mitt badrum 04-22 alltså i år. Bor i HSB och har inte så mycket kunskap om badrumsrenovering men anlitade ju en firma som skulle utföra arbetet. Allt fungerade fint och jag hade bestämt mig för matta i stället för kakel. Gjorde val av matta, bård och fick vad jag tyckte ingen större info om det. Vid ett tillfälle så sa arbetsledaren att det kommer ju bli en skarv eftersom jag har högt i tak. En skarv är ju för mig något som inte syns så mycket men det visade sig att det var en överlappning på 5 cm eftersom mattan var 2 m bred och skarven 60cm. Blev så besviken för det är ju det första jag ser i mitt nya badrum. Dessutom ser ju skärytan mycket mörkare ut än själva mattan. Finns det något jag kan göra för att tona ner denna överlappning ?
 
Jag tror bården alltid sätts med överlapp men jag kan ha fel. Vilket fabrikat är det på mattan?
 
P Pia Olsson skrev:
Renoverade mitt badrum 04-22 alltså i år. Bor i HSB och har inte så mycket kunskap om badrumsrenovering men anlitade ju en firma som skulle utföra arbetet. Allt fungerade fint och jag hade bestämt mig för matta i stället för kakel. Gjorde val av matta, bård och fick vad jag tyckte ingen större info om det. Vid ett tillfälle så sa arbetsledaren att det kommer ju bli en skarv eftersom jag har högt i tak. En skarv är ju för mig något som inte syns så mycket men det visade sig att det var en överlappning på 5 cm eftersom mattan var 2 m bred och skarven 60cm. Blev så besviken för det är ju det första jag ser i mitt nya badrum. Dessutom ser ju skärytan mycket mörkare ut än själva mattan. Finns det något jag kan göra för att tona ner denna överlappning ?
Centano Centano skrev:
Jag tror bården alltid sätts med överlapp men jag kan ha fel. Vilket fabrikat är det på mattan?
P Pia Olsson skrev:
Renoverade mitt badrum 04-22 alltså i år. Bor i HSB och har inte så mycket kunskap om badrumsrenovering men anlitade ju en firma som skulle utföra arbetet. Allt fungerade fint och jag hade bestämt mig för matta i stället för kakel. Gjorde val av matta, bård och fick vad jag tyckte ingen större info om det. Vid ett tillfälle så sa arbetsledaren att det kommer ju bli en skarv eftersom jag har högt i tak. En skarv är ju för mig något som inte syns så mycket men det visade sig att det var en överlappning på 5 cm eftersom mattan var 2 m bred och skarven 60cm. Blev så besviken för det är ju det första jag ser i mitt nya badrum. Dessutom ser ju skärytan mycket mörkare ut än själva mattan. Finns det något jag kan göra för att tona ner denna överlappning ?
Centano Centano skrev:
Jag tror bården alltid sätts med överlapp men jag kan ha fel. Vilket fabrikat är det på mattan?
Du har alldeles rätt i att det sätts med överlapp men jag hade ingen aning. Mattan är Tarkett
 
Har du någon bild?
 
Nej det finns nog inget man kan göra, det ska vara så det är lika nere vid golvet med
 
Låter som att det är gjort enligt deras anvisningar så inte så mycket att göra åt saken. Förhoppningsvis har du ett välbyggd badrum som du kan använda under lång tid :)
 
Hojte Hojte skrev:
Har du någon bild?
ska jag fixa
Centano Centano skrev:
Låter som att det är gjort enligt deras anvisningar så inte så mycket att göra åt saken. Förhoppningsvis har du ett välbyggd badrum som du kan använda under lång tid :)
 
  • Skåp monterat under en bänkskiva med synlig skarv mellan två stycken kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis kaklad badrumsvägg med handdukshängare och synlig skarv mellan kakelplattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med väggskåp i trälook, spegeldörrar och växt på toppen, mot en marmorerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarven ovanför dörren borde ha svetsats kan jag tycka eller lagt den i ett hörn
 
T
Som sagt, det enda som kunde ha gjorts annorlunda är att haft skarven på borden i ett hörn annars ser det bra ut.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
BirgitS
Kan man ha en vit fog på kanten av bården så att det inte blir så synligt svart streck längs väggen?
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Kan man ha en vit fog på kanten av bården så att det inte blir så synligt svart streck längs väggen?
Då blir det ju ett vitt streck istället. Dessutom är det ju inget svart streck då det är en skugga. Har aldrig hört talas om att folk ens har påtalat detta I-landsproblem men i detta forum kan ju allt hända:rolleyes:
 
Du får ju tycka vad du vill och det är ingen skugga. I lands problem så länge det inte är i ditt badrum. Tack för alla andra svar
 
BirgitS
P Pia Olsson skrev:
Du får ju tycka vad du vill och det är ingen skugga. I lands problem så länge det inte är i ditt badrum. Tack för alla andra svar
Är det alltså själva underkanten på bården som syns som ett svart streck?
I så fall kan du ju fråga mattläggaren om det finns någon ljus fog som kan fungera.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det alltså själva underkanten på bården som syns som ett svart streck?
I så fall kan du ju fråga mattläggaren om det finns någon ljus fog som kan fungera.
Tack det ska jag göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.