Hej!
Jag ska renovera ett halvstort badrum med badkar och behöver använda mig av våtrumsskivor och våtrumsmatta. Målet är att badrummet skall upplevas femtiotalsinspirerat, utan att BLI femtiotal , precis som huset i stort.

Har tittat på en matta från forbo, men jag kan för mitt liv inte hitta bilder på denna i ett helt rum, så kör ett långskott för att:

1: Finns det någon här som har denna matta i badrummet och vill berätta hur ni upplever mattan eller kan visa bild hur den ser ut?

2: Finns det någon här som renoverat ett badrum i nytolkad femtiotalstil och vill dela med sig av tips eller bilder?

Våtrumsskiva som jag tittat på är vita ”kakel”-skivor, alternativt ”marmor”-skivor från fibo, har någon något tips på skiva från dem som ger en go femtiotals-känsla, antingen färg eller storlek på ”kakel”-skivorna - dela gärna med er!
 
Gå in på Forbos hemsida och där kan du se deras olika mattor i olika rum. Sök och klicka dig fram-det är lite bökigt innan det blir rätt men ge dig tid och testa!
 
  • Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
Fibo Crescendio Grigio?
Modernt badrum med Fibo Crescendio Grigio väggpaneler, handduksstänger och träbadrumsmöbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska jag testa, tack så mycket för tipset! ☀️
B Bagarns28 skrev:
Gå in på Forbos hemsida och där kan du se deras olika mattor i olika rum. Sök och klicka dig fram-det är lite bökigt innan det blir rätt men ge dig tid och testa!
 
Ska kolla in!
B Byggsnyggen skrev:
Fibo Crescendio Grigio?
[bild]
 
Hade inte ens sett att det gick att komplettera med bård, superfint!
H husmor21 skrev:
Ska kolla in!
 
Jag associerar 50-talsbadrum med schackrutigt golv av 10x10 cm klinker samt 15x15 cm kakel på väggarna (oftast inte hela vägen upp).

Golvet behöver inte vara just svart/vitt-rutigt. I vårt 50-talsbadrum i förra huset var det rödbrunt/gråmelerat. Sen var det vinrött 15x15 kakel en bit upp på väggen. I vårt nuvarande hus sitter det gult 15x15 kakel bakom träpanelen från 70-talet (ja, i badrummet) och jag tror att det är original från 50-talet. Golvet vet jag inte hur det såg ut i original eftersom det har lagts annat klinker ovanpå.

När vi renoverade badrummet i förra huset valde vi att lägga rutigt 10x10 golv igen, men i grönt och beigespräckligt. På väggarna blev det modernt vitt kakel i större format. Jag tycker att det var en lyckad kombo, vi fick in lite 50-talsvibbar men ändå ett modernt badrum.

Tyvärr vet jag inte hur ni bäst översätter detta till våtrumsmatta och skivor, men det kan kanske ge lite idéer :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H husmor21 skrev:
Hade inte ens sett att det gick att komplettera med bård, superfint!
Bården är mönster i väggskivan, inget man kan komplettera med.
Däremot finns det dekorskivor som är 30 cm breda som kan bli snyggt. Om du tittar noga på bilden så ser du att de satt en grå sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.