har byggt ett litet badrum toalett+ handfat samt dusch med måtten 1,70 x 1,90 funderar på att kakla hela rummet samt klinker på golvet.
måste man ha våtrumsgips i hela rummet?
 
T
Man ska ha våtrumsgips i zon 1 och det är i duschen samt en meter ut ifrån duschen så i ditt fall blir det alltså våtrumsgips i hela badrummet. Eller om du vill sätta en remsa vanlig gips precis vid dörrkarmen i så fall:D
 
  • Gilla
d_j
  • Laddar…
funderar lite på ångspärren.....sitter plast bakom plywoodskivan mot yttervägg samt på en vägg mot ett utrymme med lägre innertemperatur änn övriga huset....fel eller rätt? finns tydligen en massa teorier om ångspärr i våtutrymme?
 
Gäller 1m utanför zon 1 även motsatta väggar? Tolkar det dom att det endast gäller väggarna som är i zon 1.
 
Ska du kakla själv eller tar du in någon för jobbet? Vad jag har förstått så skiljer det mella de olika systemen som plattsättarna kör med, en del ska ha våtrumsgips bakom och en del ska ha vanlig gips annars får dom bredspackla alla väggar. De lägen jag har varit med om så kräver gummibehandling våtrumsgips medan om man sätter matta på väggarna ska det vara vanlig gips. Men som sagt, hör med dom som ska utföra tätskiktet vad som gäller denna veckan.
 
Redigerat:
i ditt fall är det nog enklast att köra med våtrumsgips i hela, blir som sagt bara en liten remsa vanlig gips om du kör enl. BKRs regler, ska du gå efter GVK så är det nog fortfarande godkänt med vanlig gips.

vanligtvis så kan plasten vara kvar just i ditt fall kanske det är bäst att kontakta tätskiktstillverkaren
 
har ju igen lust riva väggen bara för att ta bort plasten bakom plyfaskivan..
 
Nu skall jag börja med att påpeka att jag är inte expert.

Lite av tankarna bakom de senaste, eller eg. näst senaste reglerna, var att man skall kunna behålla plast i väggarna. Tidigare, före 2007. Använde man tätskikt med ett ångmotstånd på ca. 100 000 (av ngn. sort). Det var en täthet som var fullt tillräklig för att undvika fuktskador i väggar, den lilla fukt som passerar igenom tas upp av byggnadsmaterialet. Vanlig diffuisonstät plast är lite bättre än så, så att om det fanns plast i väggen så ansamlades fukt mellan de 2 tätskikten.

Vid regeländringen 2007 införde man krav på högre täthet, 1 000 000 (av ngn. sort). Då är tätskiktet mycket tätare än plasten som kan finnas i väggen, så den lilla fukt som passerar igenom tätskiktet kommer att ventileras bort genom plasten i väggen, efterssom den är mycket mindre tät än tätskiktet.

Så min lekmannamässiga tolkning är att plasten får vara kvar, med dagens "högtäta" system.

OM man väljer att spara in genom att följa GVK reglerna istället för BKR, och då använda vanlig gips, så tänk på att även GVK skriver att tätskiktet skall vara godkänt (av tillverkaren) för applicering på kartonggips. Det är så vitt jag förstått bara ett fåtal system som tillverkaren specat att de skall kunna sättas upp på vanlig gips. Så även med GVK gäller i praktiken att det skall vara en våtrumsskiva, såvida man inte kör med svetsad plastmatta som tätskikt, det är ju det system som GVK egentligen driver.
 
Kör våtrumsgips i hela utrymmet. Så mycket dyrare blir det inte och du slipper ens fundera på¨vad som är rätt och fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.