Nu börjar det närma sig med att färdigställa det första badrummet i vårt renoveringsobjekt. Då golvreglarna var dåliga så rev jag alla väggar, bytte golvreglar och reglade upp för nya väggar. För någon vecka sedan hade jag över en firma som lämnade offert på flytspackling, tätskikt och kakling. Fram till att deras arbete tar vid så ska jag själv slutföra det som ska slutföras (förutom golvvärmen som en elektriker fixar).

Min plan var att sätta 15mm konstruktionsplyfa och våtrumsgips på detta men hantverkaren säger att jag kan sätta vanlig gips. Tydligen ändrade BKR reglerna förra året för att inte försvåra för de som konkurrerar med andra byggare som följer GVKs regler.

Så... vad säger ni, ska jag följa hans råd och spara några tusenlappar eller finns det någon fördel med våtrumsgips med dagens tätskikt?

Företaget har behörighet och när arbetet är klart så får vi ett våtrumscertifikat.
 
  • Gilla
Thossma och 1 till
  • Laddar…
Det är helt korrekt att reglerna ändrades 1 juli 2015 så det är helt upp till dig själv.

Dock är det fortfarande en rekommendation från BKR att använda speciella våtrumsskivor.
 
Bob_the_builder
BKR lägger ansvaret på skivtillverkaren. Om tillverkaren säger att deras kartonggips är ok i våtrum så är det ok för BKR. Mig veterligen finns det dock ingen gipstillverkare som vill ta något sådant ansvar...

Jag tycker alltså att det är en vantolkning av reglerna att säga att BKR godkänner kartonggips.
 
Vilket tätskikt kommer du att köra på?

Hur många badrum har hantverkaren kontrollerat en tid efter montering?
 
  • Gilla
eddiespappa
  • Laddar…
Märke på tätskiktet är inte specificerat i offerten och vad du menar med fråga två förstår jag inte
 
Bob_the_builder skrev:
BKR lägger ansvaret på skivtillverkaren. Om tillverkaren säger att deras kartonggips är ok i våtrum så är det ok för BKR. Mig veterligen finns det dock ingen gipstillverkare som vill ta något sådant ansvar...

Jag tycker alltså att det är en vantolkning av reglerna att säga att BKR godkänner kartonggips.
Om det inte är någon tillverkare av kartonggips som säger ok så antar jag att det är våtrumsgips som gäller :)
 
Tänk på att du ska ha det tätaste skiktet närmast insidan av väggen om badrummet är emot en yttervägg.
Så det kan vara bra att kika tex här
http://www.lansforsakringar.se/stockholm/om-oss/press-media/nyheter/103359/

Det jag har reagerat på när man hör si och så från flera håll:
Eftersom hantverkaren säger att du kan köra med vanligt kartonggips, och det är bara att köra. Det man aldrig hör, är att de kontrollerar ifall det fungerar. När man hör nåt, är när det går fel. Men då kanske man har gjort 100 st badrum med samma konstruktion efteråt.

Bara mina tankar.
 
Bob_the_builder skrev:
BKR lägger ansvaret på skivtillverkaren. Om tillverkaren säger att deras kartonggips är ok i våtrum så är det ok för BKR. Mig veterligen finns det dock ingen gipstillverkare som vill ta något sådant ansvar...

Jag tycker alltså att det är en vantolkning av reglerna att säga att BKR godkänner kartonggips.
Du har en poäng där och det är ganska sjukt egentligen av BKR att formulera sig som de gör.

Själv har jag aldrig gillat våtrumsgipsen heller då jag föredrar att arbeta med skivor typ Duccaboard eller liknande lättskivor och inga kunder hittills har ställt sig på tvären för de extra tusenlapparna utan tvärtom hellre valt det alternativet av olika anledningar.

För det första rekommenderas fortfarande våtrumsskivor av BKR och lättskivorna är så mycket mer lättarbetade så det lilla de är dyrare än andra våtrumsskivor är marginellt och tjänas in på att arbetet går fortare. ;)
 
fgo skrev:
Tänk på att du ska ha det tätaste skiktet närmast insidan av väggen om badrummet är emot en yttervägg.
Så det kan vara bra att kika tex här
[länk]

Det jag har reagerat på när man hör si och så från flera håll:
Eftersom hantverkaren säger att du kan köra med vanligt kartonggips, och det är bara att köra. Det man aldrig hör, är att de kontrollerar ifall det fungerar. När man hör nåt, är när det går fel. Men då kanske man har gjort 100 st badrum med samma konstruktion efteråt.

Bara mina tankar.
Det är inte hantverkaren som gör testerna, det ligger på GVK eller vems branschregler som nu följs.

Huset är byggt 1944 så tätskiktet kommer per automatik bli det tätaste i ytterväggen :)
 
Ja det vet jag att testerna görs av GVK.
Men jag tycker, ifall hantverkaren vill köra på något "nytt" så bör man följa upp resultatet på det. Eftersom GVK omöjligt kan lova att den specifika har gjort allt till 100%

Är våtrumsmatta ett alternativ?

Skönt att höra. Det här kommer bli bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.