Hej,

Jag har en garderob på ca 100x100cm på landet, i vilken jag har tänkt placera vv-beredare och en hydrofor efter lite röromdragningar. Hittills har detta utrymme använts just som garderob och väggarna & golvet är klädda med obehandlad spånskiva.

När jag nu omvandlar lilla garderoben till "apparatrum" inser jag att jag bör göra någon form av "våtrumsbehandling" av utrymmet, ifall olyckan skulle vara framme och nåt börjar läcka.

Jag har tänkt mig att måla golvet och nedre delen av väggarna rejält med fuktspärr och sen sätta in ett "avrinningsrör", 15mm, vid nerekanten ut genom yttervägg, ihopkopplat med skvaller från vv, för att få en avrinning vi ev läckage.

Min fråga i sammanhanget är om någon mer sakkunnig än jag själv har synpunkter på konstruktionen? I sammanhanget kan tilläggas att inga estetiska aspekter finns och att utrymmet, om allting sköter sig, naturligtvis aldrig skall bli "blött"... Inget fall finns i garderoben. Vintertid töms beredaren...

Tacksam för ev synpunkter....
 
Risken är stor att det blir kondens på utsidan hydroforen, hur mycket beror på hur kallt vatten du har (hur djup brunnen är).
 
Innebär det någon aspekt på "inredningen"? Fuktspärrat golv till tak? fuktstyrd fläkt? nån sorts värme? nåt speciellt krav på ventilation?

Ska kanske tillägga att "nyinredningen" tillkommer i samband med att jag borrar egen brunn. jag har haft externt sommarvatten tidigare... Därav det ökade platsbehovet för en hydrofor som jag inte haft innan... Borrdjup 70m skulle jag tro.. så visst är det kallt vatten..
 
Hemmakatten
Varför skall du ha en hydrofor? En hydropress tar mkt mindre utrymme och ger mindre kondens.
 
"Jag har tänkt mig att måla golvet och nedre delen av väggarna rejält med fuktspärr och sen sätta in ett "avrinningsrör", 15mm, vid nerekanten ut genom yttervägg, ihopkopplat med skvaller från vv, för att få en avrinning vi ev läckage."

Jag tror inte att det räcker med 15 mm avrinningsrör, kondensvattnet kan söla rätt bra ;)
Ska du bara ha fuktspärr, ingen matta eller något?
 
Hemmakatten skrev:
Varför skall du ha en hydrofor? En hydropress tar mkt mindre utrymme och ger mindre kondens.
Jag har hydropress men vad jag hört så suger en sådan bara 8-9 meter, stämmer inte det ? ???

Hos mig (som har backen full av gruvgångar) har dessa 8-9 meter av den djupborrade brunnen i.a.f alltid räckt till (går i.a.f att pumpa 2-3 m3).........hos föräldrarna händer det dock att vattnet tar slut trots att pumpen hänger på 100 meter.

Borde krävas ett sjujäkla tillflöde för att klara sig med hydropress (såvida det stämmer med 8-9 meter sughöjd)
 
>Jag tror inte att det räcker med 15 mm avrinningsrör, >kondensvattnet kan söla rätt bra.
>Ska du bara ha fuktspärr, ingen matta eller något?

- Hmm... Kan det kondensera så mycket att röret inte skulle räcka till? Jag har tänkt mig att röret ska räcka till för att vv-baredaren börjar läcka ordentligt... Anledningen till röret är naturligtvis att jag inte vill ta upp en stor brunn i golvet... Den smala dimensionen är för att undvika att oknytt tar sig in utifrån... Tanken är bara fuktspärr... Ingen matta eller så... Jag är bara ute efter att ha täckt för att fånga upp ev läckage + ev dropp från kondens... Inga estetiska aspekter finns..

>Varför skall du ha en hydrofor? En hydropress tar mkt mindre utrymme och ger mindre kondens..

Tja ... Det här kan jag inte så mycket om... Jag ska ha en dränkpump i botten av borrhålet och hydroforens funktion fattar jag som ett "vattentorn" i miniatyr, dvs mellanlagra under tryck så att pumpen inte slår av och på hela tiden..

Efter lite surfande tror jag att det som ska installeras hos mig är just en hydropress.. Däremot vet jag inte om det är tillräckligt eftersom jag vet att jag har mycket kalk i vattnet.. vilket iofs är en annan fråga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.