Hej, jag planerar att använda Biltemas foliesystem i mitt duschrum. Enligt deras guide så ska man sätta väggfolien först med 5 cm ut på golvet. Sedan golvfolie på golvet med ovanstående 5 cm som överlapp, dvs golvfolie endast på golvet.
Är detta verkligen "rätt ordning ?? Om man får en dålig skarv så kan ju vattnet teoretisk rinna utmed väggfolien, in under golvfolien....
Om man istället lägger golvfolie 5 cm upp på väggen först, sedan väggfolien på denna så kan ju vatten inte ens teoretiskt rinna in under golvfolien.
Hur sätts andra system ??
Är det normalt att sätta vägg först sedan golv ?? Det känns väldigt "puckat".
mvh Lars
 
Hej!

Mitt tips hade varit att följa intstruktionerna. Skulle du få problem någon gång och inte gjort exakt som instruktionerna säger så är det alltid kört. Dokumentera med bilder under arbetets gång för att ha som extra trygghet.

Säljer själv Bostiks folie och även där sätter du vägg först men den skärs i golv/vägg-skarven. Sen läggs golvet på samma sätt och sist täcks skarven med remsan som "limmas" med membrane. Jag har inte koll på hur biltemas system är exakt men jag hade följt anvisningarna till punkt och pricka för att vara säker.

Mvh
Peter
 
Tackar för Bostic-svaret.
Jo det var det enkla svaret, att följa instruktion. Men det är ju ingen klartänkt takläggare som lägger takpapp "uppefrån och ned", eller ??? så varför gör våtrumsmänniskor det ??
Det borde vara bättre att ev vatten rinner över en skarv istf in i !!
Jag tycker att instruktionen är felaktigt och undrar hur andra system funkar.
För Bostik vet jag nu också att den kan "läcka" vid felaktig limning.
mvh Lars
 
  • Gilla
Peterdie
  • Laddar…
Kiilto har samma i alla fall.
 
man sätter oftast väggarna först, sen tätskiktar man golvet och lägger det.
 
Är i samma brydda fundering som trådskaparen och jag ska använda Kiilto´s system? Känns bakvänt att följa beskrivningarna? Skulle det inte vara bäst att lägga golvfolien först och sedan väggfolien, därefter lägger man klinker på golvet och täcker över med en typ plast och sist kaklar väggarna?

nino,

Jag fattar att man inte vill trampa sönder golvfolien när man först kaklar väggarna men har du någon förklaring till varför man, som du skriver, oftas gör väggarna klart först innan man lägger golvfolien och sist klinkar golvet? Vilka nackdelar finns det i att göra som jag beskrev i texten överst?
 
Stickan56
Jag kollade LIPs beskrivning och dom har två alternativa monteringar.
Kant i kant, då spelar ordningen ingen roll.
Överlapp, då börjar dom med golvet men dom rekommenderar även att man täcker golvet för att inte skada tätskiktet under det fortsatta arbetet.

MVH Stickan
 
Mikael_L
nino skrev:
man sätter oftast väggarna först, sen tätskiktar man golvet och lägger det.
Som total nybörjare då, med noll krav på snabbt jobb och kort kalendertid ...
Väljer man lämpligtvis någon annan ordning som är lättare för en newbie?
 
Nja...
Jag tycker det är rätt bra att inte ha golvet tätskiktat när man sätter vägg, man springer ut och in, klipper plattor osv. Även om man täcker golvet så.... en flisa kakel är rätt vass och trampar man på den så kan man säkert göra hål i både papp och tätskikt.
Sen kanske pappen vill fastna i limmet / guckan om det ligger länge?

Ska vägg / golv spåra (som jag säger, fogföljd säger andra) så händer det att jag tätar allt lägger golvet först fogar och täcker och sen sätter väggar
 
nino skrev:
Nja...
Jag tycker det är rätt bra att inte ha golvet tätskiktat när man sätter vägg, man springer ut och in, klipper plattor osv. Även om man täcker golvet så.... en flisa kakel är rätt vass och trampar man på den så kan man säkert göra hål i både papp och tätskikt.
Sen kanske pappen vill fastna i limmet / guckan om det ligger länge?

Ska vägg / golv spåra (som jag säger, fogföljd säger andra) så händer det att jag tätar allt lägger golvet först fogar och täcker och sen sätter väggar
Men om man som jag inte har kaklat så mycket så känns det lättare att börja lägga golvplattorna i mitt badrum. Väggarna känns spontant lite klurigare så det är nog ingen nackdel att vara lite varm i kläderna innan väggkaklet ska upp?

Så då kan jag tätskikta både golv och väggar helt färdigt först. Låter allt torka riktigt innan jag lägger golvplattorna och fogar dessa. Och sist kaklar väggarna och fogar. d^_^b
 
Mikael_L
Nilinjo skrev:
Men om man som jag inte har kaklat så mycket så känns det lättare att börja lägga golvplattorna i mitt badrum. Väggarna känns spontant lite klurigare så det är nog ingen nackdel att vara lite varm i kläderna innan väggkaklet ska upp?

Så då kan jag tätskikta både golv och väggar helt färdigt först. Låter allt torka riktigt innan jag lägger golvplattorna och fogar dessa. Och sist kaklar väggarna och fogar. d^_^b
Här kom det inget svar, men jag funderar just nu på samma sak, ska kakla mitt första badrum om några dagar ...

Men jag har fått för mig att proffsen föredrar att börja med vägg för att inte behöva vara så supernoga med skärningen av plattraden längst ner, och för att golvplattorna sen är lättare att skära bra.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Här kom det inget svar, men jag funderar just nu på samma sak, ska kakla mitt första badrum om några dagar ...

Men jag har fått för mig att proffsen föredrar att börja med vägg för att inte behöva vara så supernoga med skärningen av plattraden längst ner, och för att golvplattorna sen är lättare att skära bra.
Ja här var det fortfarande inte så mycket svar. Kanske hade jag 100% odiskutabelt rätt, vem vet. :)

Men jag lyfter väldigt gärna frågan igen.
Dvs ordningen på vägg vs golv, både på tätskiktet och plattorna.
Ty nu står jag väldigt nära att göra mitt livs första badrum.

Jag ska köra med LIP, och ser i deras monteringsanvisning en bild där dom tätskiktar ett golv utan att väggarna har tätskikt.
 
Jag är nu klar med väggarna i den första kakling jag någonsin gjort. Har lagt klinker i en hall förut, men aldrig på vägg.

Jag tror det vanligaste är att man sätter kaklet på väggarna färdigt, förutom den nedersta raden, därefter lägger man golvet och avslutar med att sätta raden längst ner på väggen.

Jag gjorde inte så, jag satte hela väggarna först, och skall, imorgon, lägga golvet. Anledningen till att jag gjorde så är främst därför att jag bara behöver skära klinkern mot 2 nästintill osynliga väggar (under kommod, väldigt liten toalett).

Här är ett par bilder från första helgen jag kaklade.
 
  • kakling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kakling-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man inte någon tidplan att följa och kan välja arbetsordning helt utan att bry sig om torktider så fördrar jag att alltid göra golvet först.

Både när det gäller tätskikt (tänker alltid att oavsett tätskikt måste paraplytänk vara det vettigaste, dvs att man överlappar skarvar på rätt håll) och själva plattsättningen (det är enklare att få det snyggt i golv/väggvinkeln då).

Men yrkesmässigt är det tyvärr inte ofta man kan göra momenten i den ordningen.
 
Mikael_L
RobZombie skrev:
Om man inte någon tidplan att följa och kan välja arbetsordning helt utan att bry sig om torktider så fördrar jag att alltid göra golvet först.

... och själva plattsättningen (det är enklare att få det snyggt i golv/väggvinkeln då).
Är det alltså lättare att kapa väggkaklet exakt än golvklinkret?

Eller av någon annan orsak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.