Jag har en tvättstuga som troligen kommer att få en dusch och en WC inom ett år. Det är byggt 1963, och kanske renoverat på 70-talet någon gång. Det är betongplatta på mark. Det är inga direkta fel idag, förutom att klämringen i golvbrunnen har lossnat och att vi vill fräscha upp lite. Vi tänkte oss en duschkabin samt en WC samt torktumlare och tvättmaskin i rummet.

Till saken hör att MITT i rummet (ca 3x2m) på golvet så kan man se och känna något som jag tror är en renslucka till avloppet! I nuläget ligger det en plastmatta över, och den har legat sedan 70-talet (uppskattning)!
Varför jag tror att det är en renslucka är att den är ca 25x40cm stor, raktangulär, samt ligger mellan min fastighets avloppsstam och gatan. Det låter ihåligt om man bankar lite på den.

Givetvis kommer vi bli varse om det är en renslucka eller inte när vi river, men där är vi inte idag.

Är det troligt att det är en renslucka? Hur hanterar man en sådan lucka vid renovering? Kan man avsluta tätskiktet precis intill luckans kanter och sätta klinker och endast plocka upp plattorna över luckan vid behov? Måste vi fimpa hela luckan?

Mattan idag är orörd, så den har inte öppnat sedan 70-talet... Kanske är det bäst att vid renovering öppna den, rensa eventuellt skit och sedan stänga den för gott (nåja, vår livstid förhoppningsvis)?
 
Jag VET inte.
Det låter troligt att det är en rensbrunn. Trist bara att den är mitt på golvet.

Är man militant regelryttare och tittar på de regler som gäller just idag (och kan ändras från dag till dag...) tror jag det är "förbud" mot golvgenomföringar i våtrum. Även om man har betongplatta på mark.

Ska du ändå inte bryta upp hela golvet, isolera osv och det inte kommer att vara någon större fuktbelastning (dvs mitt under duschen...) kan det ju vara ide att fundera på att bygga över den.
Jag har fått uppfattningen att man bör undvika att tätskikta HELA golvet i källare med gamla, tveksamt dränerade, betonggolv.
Du kommer ändå att få tillskjutande fukt och rekommendationen verkar vara att bara tätskikta lokalt runt duschplats (och dylikt).

Kör en "X marks the spot" så du vet vilka klinkersplattor du ska knacka bort vid problem...

Bäst är ju såklart att flytta rensbrunnen.
 
Jag skulle ha bilat ur golvet och dragit nytt avlopp....
 
Jag också, även om det inte framgick så tydligt ovan.
I nödfall kanske man skulle kunna flytta avloppet närmast väggen och göra en liten ful "gubbe" och tätskikta runt/mot den.
 
kanske går att köpa en brunn med 110mm avlopp och på så sätt få en brunn mitt i golvet med möjlighet att rensa
 
I min värld är det helt galet att spara ett avlopp från -63 om man ändå ska fixa rummet, oavsett om man ska göra en budget renovering eller inte.....
 
ja du har så rätt, bila ur och gör om är det absolut bästa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.