Tjena!

Har ett badrum i en källare där vi bitit i det sura och bilat ur det gamla golvet för att konstatera att man gjutit en kaka direkt på jord,sand och lera. Markfukten har varit total och nu har vi som sagt bilat ur golvet samt grävt oss ner ca 50 cm!

Men hur skall man bygga upp detta på rätt sätt?
Ett tips har varit fiberduk i botten, 20 cm ISODRÄN, sen fiberduk igen och sedan gjuta en ny platta på 10 cm betong med vattenburen golvvärme.
Jag tycker det låter vettigt, då får man dränering och isloering i ett utan att det bygger nämnvärt.

Någon som har tips eller erfarenhet av samma lösning/byggprojekt?


Mvh/
Mats
 
Konstruktionen i sig är det nog inget fel på. Problemet är nog snarare att du som jag tolkar det bara gör detta isolerat i ett rum, eller har jag fattat fel? Du skriver att du grävt dig ner 50cm. Vill du vinna 20cm i takhöjd eftersom din konstruktion bara blir 30cm? Om detta bara görs i ett rum och du har mycket fukt inder plattan så är det ju stor risk att denna fukt istället kryper upp i väggarna runt om - framför allt om du kör golvvärme. Är det väldränerat runt huset?
 
Hela huset är utvändigt omdränerat och isolerat med Isodrän och ny dränslang, fiberduk etc enligt konstens alla regler. Jag vill även vinna lite takhöjd eftersom det bara var ca 185 cm från golv till tak innan jag bilade ur golvet.
Rummet ligger i en del av en källare som är byggd 1955 och där det inte finns några angränsande rum utom längs en innervägg. Denna innervägg gränsar mot ett utrymme som är byggt någon gång på 80-talet. Dvs med en riktig dränerad grusbädd och betongplatta. Den delen i huset är schysst och torr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.