I vår friggebod finns bastu, förstuga / gästrum samt ett duschrum. Jag undrar vad man bör sätta för underlag till väggar och golv i duschdelen. Det är trästomme typ Byggmax (men egen) som alltså kan vara litet rörlig, och i gästrummet är det spånskivor både i golv och vägg. Dessa är ju rätt fuktkänsliga så jag undrar om det är lämpligt i duschdelen - även om man ju gör den tät som bara den. Alternativ jag tänkt är råspont o liknande... Tanken är att det skall bli plastmatta på utsidan både golv o vägg - ej kakel.

Vad säger någon om detta?

Torpar Thor
 
Vill minnas att kartongbelagd gips är OK om du har plastmatta. Plastmatta anses som helt tätt. Men kolla GVK och BKR hemsidor för information erftersom det verkar som att reglerna ändras hela tiden. Sedan är friggeboden inte bygglovspliktig så den omfattas inte av byggregler i princip.

Jag hade kört med kartonggips+golvgips och plastmatta på golv och vägg, har funkat utmärkt i många decennier i bostäder. Det viktiga är att alla genomföringar är täta. Se till att spackla fall på golvet och sätta in en fläkt, helst med fuktstyrning.

/Anders
 
Tack för tips. Det jag är litet orolig för är att en så liten trästomme som friggebodens rör sig ganska mycket och därför tänkte jag att gips över lag skulle vara knepigt om det i så fall spricker hela tiden. Vet ej om det hindras av kartongbeläggningen. Åtminstone fogar får man ju elastiska så kanske det fungerar...
 
  • Gilla
David Sallander
  • Laddar…
Man brukar regla c-c 30 cm i våtrum just pga att träbjälklag rör sig. Sedan är golvgips 22mm tjockt. Kartongen hjälper inte utan du måste regla upp ordentligt.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Man brukar regla c-c 30 cm i våtrum just pga att träbjälklag rör sig. Sedan är golvgips 22mm tjockt. Kartongen hjälper inte utan du måste regla upp ordentligt.

/Anders
Du menar att golvspån är 22mm va? I alla fall golvgipset jag använde i en konstruktion var 13mm, men det var glasfiberarmerat och svintungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.