Eller är det zon 1 1 meter utanför? Skulle önska en handdukstork rätt så nära dusch väggen.

Enligt gvk.

Om det finns en skärmvägg räknas väggen mot duschutrymmet och gaveln som våtzon 1. Skärmväggens andra sida är våtzon 2. Detta förutsätter att skärmväggen kläs med tätskikt.


Är en glasvägg, ni vet duschhörna sk tätskikt? Är det väl ändå inte?
 
Är det områdesindelningen enligt elinstallationsreglerna eller våtrumsreglerna du beskriver? Av texten att döma är det våtrumsregler för det stämmer inte med elinstallationsreglerna. Om handdukstorken är elektrisk så gäller ju att ta hänsyn till elinstallationsreglerna. Vad våtrumsregler säger har jag ingen susning om.

Områdesindelning enligt elinstallationsreglerna finns via denna länk. https://www.byggahus.se/forum/el/262265-eluttag-i-badrum.html#3
En glasvägg skulle jag säga är områdesavskiljande som kanske t.o.m gör området utan som oklassat.
Å andra sidan är det flesta elektriska handdukstorkar ok att använda i område 1, kolla installationsanvisningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Våtrumsreg. men det är ju som du menar elreg. som är dom primära. Vad tror du om en ip44 30cm ifrån glasduschhörna? Gör det skillnad på fast o icke fast inst?

Därför jag frågar är givetvis för att jag förbereder med dosor o slang/rör. Kan jag inte sticka under stolen med.

Däremot vill jag veta vilken elektriker jag ska välja. Så att det blir rätt.
 
Om det är utanför glasduschhörnan ser jag inga problem med det. Skulle den ändå hamna i område 1 så är det endast fast installation som gäller, annars tillåts stickpropp.
 
Som sagt så är det troligen i område 2, utanför en fast duschvägg. Det skall vara 120cm från dusch, finns där då en vägg så får man mäta runt kanten på väggen. Jag vet att dte finns/har funnits en del tolkningsvarianter. Elektrikern som jag anlitade till badrum ansåg att man bara får räkna en vägg som avskiljande om den är tät från golv till tak.

Men de flesta torkar får monteras i område 1, om de ansluts med stickpropp så måste uttaget vara utanför område 1 (oavsett kapplsingsklass på uttaget). Och självklart gäller att du måste ha jordfelsbrytare, även för en fast ansluten tork.
 
Det är jag som blandar ihop elzoner med våtzoner.
Är den här bilden rättvisande? Alltså. Jag får ha handdukstorken närmare än 60cm från duschvägg men installationen ska vara fast o utanför 60cm?
Schematisk illustration av badrumsindelning med elzoner, handdukstork inom zon 2, 60 cm från duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, du får ha torken inne i duschen om du vill (minst 10 cm över golv) bara tillverkaren medger det..
 
Ok. Tack för engagemanget. 👍👍👍
 
  • Gilla
Abije112
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.