Håller på att bygga om gästtoalett och badrum på ovanvåningen där det är mest snedväggar, så det är svårt att få in fördelarskåp - Vatette V6 fördelare to the rescue!
Det blir enklast att ha fördelningen under tvättstället i gästtoaletten, men då är det ju inte i våtrum med avlopp.
Åt andra sidan så kommer det ju finnas kopplingar under tvättstället i gästtoaletten oavsett.
Jag kan inte riktigt klura ut vad som gäller här om man tänker på Säker Vatten.
 
Mikael_L
Kommer du ha vattensäkert golv?
(våtrumsmatta, eller klinker på tätskikt)

Då skulle du kanske kunna fundera på om det går att sätta in ett rör som leder ev vatten som stiger inne i toaletten till badrummet? (Jag antar nu att de kommer vara vägg i vägg).
 
Ja det blir vattensäkert golv, men endast ett par cm vid dörrtröskel. Så ett sådant "avlopp" ska då sitta i golv-väggvinkel. På gästtoa sidan är det väl ok, men andra sidan väggen är en duschnisch och genomföring där i golv-väggvinkel blir väl aldrig bra.
 
Mikael_L
Nä det låter ju dåligt, det lär ju rinna fel väg nästan alltid då.

Jag har inte på rak arm någon koll på vad säker vatten säger .

Har du läst reglerna själv?
 
Ja. Reglerna säger "Synliga fogar ska placeras i rum med vattentätt golv." Så strikt enligt regler borde det vara ok.
 
Mikael_L
Jag har VVS-företagens teknikhandbok från 2011, så det är så gammalt regelverk för säker vatten jag kan läsa här (den finns kanske på nätet i modernaste tappning).

Men jag fanns samma text där, som det du skrev.
Och andra krav för dolda kopplingar samt i köket (för där har man ju sällan vattentätt golv).

Så jag tolkar också det som att det är OK att du sätter en sådan fördelare i toaletten, så länge den inte är inbyggd och golvet är vattentätt.
Men du ska väl kanske vänta in någon second opinion också, jag kan el, inte vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.