Hej!

Ska man täta mellan 25mm skyddsröret och 16mm pex slangen när man monterar blandarfästet? Står inget om det i montagesnvisningen, men känns konstigt att det ska vara öppet där.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du ska följa tillverkarens montageanvisning,
[länk]

Skyddsröret ska/kommer att sluta tätt mot blandarfästet, så om blandarfästet börjar läcka internt så kommer vattnet att komma ut i andra änden av skyddsröret.
Tack för svaret! Jag blir dock inte riktigt klok på hur det ska fungera. Enligt montageanvisningen ska skyddsröret kapas 6-9mm från vägg. När jag mäter på blandarfästet så kommer den kontaktytan 10mm från vägg. Således är blir det ju 1-4 mm avstånd mellan skyddsröret och kontaktytan varför axial kompression av skyddsröret inte kan ske.
 
T Togy skrev:
Tack för svaret! Jag blir dock inte riktigt klok på hur det ska fungera. Enligt montageanvisningen ska skyddsröret kapas 6-9mm från vägg. När jag mäter på blandarfästet så kommer den kontaktytan 10mm från vägg. Således är blir det ju 1-4 mm avstånd mellan skyddsröret och kontaktytan varför axial kompression av skyddsröret inte kan ske.
Precis som det ska vara. Ev. läckage kommer ut i ett hål i nederkanten på väggfästet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.