Hej,

Jag skulle behöva tips om hur jag skyddar nakna fötter från att bli skadade på stolpfästena jag monterat i mitt pågående terrassbygge. Nybyggd träterrass med stolpfästen nära trappsteg och blommande buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpfästen monterade på träterrass med risk för fottrauma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tack på förhand
 
Hur är stolparna förankrade i underliggande bärlinor etc? Inte sett just denna lösning förut och osäker på vad stolpskorna har för funktion i din konstruktion.
 
Fyra invändiga 70 och 50 mm fransk träskruv. Lösningen val pga att terassen är byggd på ett platt källartak(källardel utanför själva huset), och bärlinorna består av 70x45 som bara är lagda direkt på taket.
 
Ursäkta om jag fattar trögt men varför är stolpskorna där, vad fyller de för funktion strukturellt?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Stolpskorna är skruvade i dem bärlinor som finns under trallen. Invändigt i stolpskon finns fyra franska träskruvar. I stolpskon har jag sedan ställt stolparna. Stolpskorna har också en utvändig ram med möjlighet att sätta ytterligare fyra skruvar eller som alternativ till att skruva fast dem via de invändiga hålen. Mitt behov nu är att på något snyggt sätt se till att msn inte kan skada sig på den utvändiga ramen som är rätt vass.
 
Ok jag är inte bekant med det sättet att fästa in stolpar i altankonstruktioner så andra får ge råd och uppslag här.
 
Nissens
T Towik skrev:
Stolpskorna är skruvade i dem bärlinor som finns under trallen. Invändigt i stolpskon finns fyra franska träskruvar. I stolpskon har jag sedan ställt stolparna. Stolpskorna har också en utvändig ram med möjlighet att sätta ytterligare fyra skruvar eller som alternativ till att skruva fast dem via de invändiga hålen. Mitt behov nu är att på något snyggt sätt se till att msn inte kan skada sig på den utvändiga ramen som är rätt vass.
Ok...
Så det är inte dessa då?

https://www.jemfix.se/stolpsko/5101/9038403/
 
Jo, det är samma typ.
 
Nissens
T Towik skrev:
Jo, det är samma typ.
Ok, då sitter de ju inte i stommen då...
Fäst stolparna så här istället:
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tyvärr gick det inte att göra så med de förutsätt ningar som finns i det här fallet.

Som sagt jag är inte ute efter att göra om detta, stolparna sitter som berget. Däremot vill jag minimera risken att någon skadar fötterna.
 

Bästa svaret

Bygg en liten träram kring foten på stolpskon?
Handritad skiss av en konstruktionsidé för en träram runt en stolpskos fot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för förslaget!

Jo, jag har tänkt på den varianten, men är lite fundersam om det blir klumpigt.
 
Nissens
T Towik skrev:
Tyvärr gick det inte att göra så med de förutsätt ningar som finns i det här fallet.

Som sagt jag är inte ute efter att göra om detta, stolparna sitter som berget. Däremot vill jag minimera risken att någon skadar fötterna.
Ok, jag tycker att det ser ut som att det inte sitter några skruv i balkskon. Sitter stolpen fast som du säger så är det väl bara att skära bort kragen med vinkelslipen om du tycker att den är i vägen.
 
Metallfäste mot träbakgrund, sannolikt för byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill ha kvar kragen för att kunna förstärka med ytterligare skruvar vid behov i framtiden. Sedan föreställer jag mig att konstruktionen blir något mer ostadig utan kragen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.