Jag har en Östberg CK 160 C1 EC. Den kan varvtalsstyras med 0-10 V.

Jag vill styra den från Home Assistant på Smidigt sätt. Tänker att en Zigbee LED-dimmer, typ den här, borde funka?

https://www.styrahem.se/p/841/styrahem-zigbee-dimmer-0-10

Just kan dock inte hitta någon spec för vad som behövs för att driva ingången på fläkten, någon som vet?

Och kanske finns det bättre lösningar?
 
Motorstyrningen 0-10 V finns på plint nr. 12. En spänning på 0 -10 V på den (12) i förhållande till jordingången 3 styr varvtalet.


Du får koppla utgångarna + och - från dimmern till 12 (+) och 3 (-).


Diagram över en motorkoppling som visar anslutningar för strömförsörjning och styrkablar, med markeringar för plintar 1-12, jordingång, och ingång 0-10 V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Motorstyrningen 0-10 V finns på plint nr. 12. En spänning på 0 -10 V på den (12) i förhållande till jordingången 3 styr varvtalet.


Du får koppla utgångarna + och - från dimmern till 12 (+) och 3 (-).


[bild]
Yes @etompau, är med på det! Vet du hur mycket styrsignalen drar. Är det på mikroampere-nivå? Dimmern är specad på 20 mA, men det borde väl inte vara något problem?

Tack för svar! 😃
 
S svahnf skrev:
Yes @etompau, är med på det! Vet du hur mycket styrsignalen drar. Är det på mikroampere-nivå? Dimmern är specad på 20 mA, men det borde väl inte vara något problem?
Nix vet ej detta, men 0-10 V är en någorlunda vedertagen standard, så jag tror inte det blir problem.
Strömmen bör ligga i mA-området.
 
  • Gilla
svahnf
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.