Hej

har kopplat in en tyristor för att varvtalsstya en kanalfläkt tyvärr blir det ett väldigt brummande ljud i fläkten när man sänker varvtalet. Antar att detta beror på att man klipper sinusen. någon som vet vad man kan göra åt detta?
 
Det bästa är att köpa en femstegs trafo eller liknande för så slipper man brummet....
 
Hade samma problem och kastade därför ut tyristorstyrningen till förmån för en spartransformator och en relämatris (= 4 st 2-poliga reläer). Detta gör att jag kan styra transformatorns 8 spänningslägen genom olika kombinationer på reläerna. Funkar utmärkt och garanterat brumfritt. Reläerna styr jag med Basic-Stamp dator som sköter ventilationen (med optokopplare imellan)
 
MG68 skrev:
Hade samma problem och kastade därför ut tyristorstyrningen till förmån för en spartransformator och en relämatris (= 4 st 2-poliga reläer). Detta gör att jag kan styra transformatorns 8 spänningslägen genom olika kombinationer på reläerna. Funkar utmärkt och garanterat brumfritt. Reläerna styr jag med Basic-Stamp dator som sköter ventilationen (med optokopplare imellan)
Nu blev jag väldigt nyfiken på att få veta mer om hur du styr ventilationen...
 
perkele skrev:
Nu blev jag väldigt nyfiken på att få veta mer om hur du styr ventilationen...
Ja, du, jag har mycket kvar att göra här....
Hittills har jag bara gjort en prototyp som styr ventilationen efter utomhustemperaturen.
Så, i detta nu har jag endast en temperatursensor kopplad (SMT160).
Inköpt är 3st Sensirion kombinerade temp/luftfuktighetssensorer som skall placeras inne, ute och på vind.
Dessutom är kablar dragna för att ansluta larmet till vent. styrningen så att ventilationen går ner på minimum (med viss fördröjning) när jag aktiverar borta läget på larmet. Exakt hur jag ska styra fläkten återstår att se, men jag har lite ideer på vad man kan göra. Då jag har enkel F ventilation så kan jag nog spara några kronor på att optmera ventilationen, men visst är det kul också....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.