Sitter o ritar o funderar på att sätta in en slinga i varmvattenberedaren o värma den med en solpanel på sommaren. min tanke är att skaffa en cirkulationspump där man styr varvtalet elektroniskt typ 0-12 volt. tanken jag har är helt enkelt att sätta en tempgivare uppe på utgående ledning från solpanelen som har fullt genomsläpp (12 volt) vid säg 85 grader. o sen en liten transformator som levererar 12 volt o sen en voltregulator så man kan ställa ner varvet på pumpen.

nu är jag inte så haj på o rita så jag skriver ist

alltså "styrsystemet" grundspänning 12 volt sen en voltregulator (så man kan sänka varvet om det behövs) tempgivare, sen en liten termometer så man kan ha lite koll

borde inte det funka?
 
Hej

Skaffa en vanlig cirkpump för 3-fas samt en lite frekvensomformare,
då kan du köra med 0-10 v eller fasta frekvenssteg eller vad man nu vill.
det kommer ju kosta lite grann så alt. kan ju var att installera en 3-vägsventil från fångaren ist ihop med en billig rc eller termostat med valfritt reglersätt.

/Cerwin
 
Smidigast och förmodligen billigast är nog att köpa en färdig solfångarstyrning med varvtalsstyrning av pump.

Jag beställde från tyskland när jag installerade för 4 år sedan. Med frakt gick styrningen på 500kr om jag inte minns helt fel.
 
Ja jag har ju tänkt att göra detta så billigt som möjligt o göra allt själv, men jag ser inte varför det inte skulle funka så som jag tänkt, alltså pumpen går max vid 10 volt o minst vid 0 volt sen en tempgivare som är fullt öppen vid säg 85 grader alltså släpper igenom 10 volt till pumpen alltså ju kallare vattnet är i solpanelen desto långsammare snurrar pumpen, sen sätter man bara en liten voltregulator så man kan ställa ner pumpvarvet om man behöver.
 
cerwin666: Hur menar du? alltså typ bara en termostat som sitter på en vanlig radiator?
 
Vad skall du ha för pump som kan gå på 10V, tåla glykolblandning och temperaturer över 100 grader?
Hur skall du reglera så att pumpen inte får spänning under den nivån att pumpen orkar drivas runt, säg att pumpen börjar snurra vid 4V, får den då 3V brinner förmodligen motorlindningarna upp om den får stå så en längre tid.
Vad är det för typ av tempgivare som lämnar 10V vid 85 grader och kan reglera en motor?
Är du kunnig inom elektronik är det en annan femma, då kan du ju snickra ihop en egen motorstyrning med alla dessa möjligheter.

Dina idéer funkar kanske i teorin men de produkter du tänkt använda måste ju ändå finnas för att du skall kunna göra en sådan lösning.

Jag röstar iaf på en färdig varvtalsstyrning för en 230V pump, som sagt jag installerade min för 4 år sedan och har inte behövt röra något efter det.
 
ja det är en 230v pump jag ska ha men har sett att det finns sådan med inbyggd varvtalsreglering som där signal spänningen är 0-10v 0= står nästan still 10v=fullt ös

min tanke är att använda en liten transformator som levererar 10volt kopplingen är alltså från transformator till tempgivaren sen via en voltregulator sen till pumpen så att om den snurrar för fort så kan man enkelt strypa ner volten så pumpen snurrar långsammare.

Givare finns hur många som helst o välja mellan. 85 grader är inget bestämt då jag inte vet vad som är lämpligt att ha. men om vi säger att det ska vara fullt igenomsläpp (10volt) på givaren vid 100 grader så är det bara att ta tempgivaren ifrån vilken bil som helst. voltregulator köper man lätt o billigt på typ elfa. kostar typ 25:- köpte sådan när jag byggde en fläktstyrning till min dator. så grejerna finns

Ja man kan säga att jag kan en del om elektronik då jag grejat rätt mycket med sådant för några år sedan
 
t.ex givaren på en bil som sköter tempgivaren i instrumenteringen öppnar fullt vid 101 grader o ju kallare motorn är desto lägre späning "släpps ut" ifrån givaren o tempmätaren sjunker.
 
Tänk på att pumpen måste klara att slås av och på tillräckligt ofta. Vanliga cirkpumpar tror jag är specade att max tåla att slås av och på någon eller kanske några få gånger per dygn, och jag har sett rekomendationer att inte ens slå av pumpen på sommaren.

Jag slår av pumpen till vattenburna värmen i stugan framåt våren/försommaren och slår på den framåt hösten, när den väl är igång på hösten så får den vara på även om pannan inte är igång (för att värmen från luftvärmepumpen räcker)...


Styrningen till solvärmen behöver inte bara mäta utetempen, den behöver också mäta innetempen så att du inte i onöndan kokar vattnet i själva varmvattenberedaren.

Om du absolut vill laborera med 12V så kolla om det finns bilar som har eldriven vattenpump. Jag tror att alla har mekanisk pump och den är ju dessutom specialformad för att passa urtagen på motorblocket (tror jag)...

P.S. glöm inte glykol och då en sort som inte är giftig, och glöm inte heller expansionskärl...
 
med det system jag tänker mig så kommer pumpen inte att stängas av eller på utan bara öka o sjunka i varv. sen det där med lågvolts system är inget krav är bara som så att dom 230volts cirk pumpar jag hittat har varvtalsstyrts med signalspänning 0-10 volt därav tänkt mig att använda 12v komponenter till styrsystemet. jo jag vet hur grund systemet är konstruerat med expationskärl o säkerhetsventiler o allt som tillkommer.

Min första tanke var att helt enkelt att bara göra som så att köra pumpen konstant på lägsta varv och inte bry mig om för hög temperatur i solpanelen o sen bara sätta en temp mätare och en magnetventil på varmvattenberedaren så att om vattnet i beredaren skulle krypa upp mot 95-100 grader så öppnar magnetventilen o släpper ut varmvatten i golvbrunnen o på så vis kyler ner vattnet o sen stänga när tempen har gott ner till säg en 60 grader så att det inte kokar sönder. har egen brunn så betalar inget för vattnet annat än lite ström till hydrofonen
 
Styrningen bör ju jämföra inne- och utetemp, och köra pumpen så länge det både är varmare ute än inne och dessutom är kallare än 90-95 grader inne...

Just den där jämförelsen kräver lite elektronikkunskaper för att få till...
 
Hej

Jag menar en elektronisk termostat med 0-10v utgång

Ökar tempen så ökar spänningen ut =>högre varvtal på pumpen

Bara att trimma in flödet vid min resp max ,sen sköter det sig själv

kolla hos regin tex en optigo.

tempgivare in=> regulator=>0-10v utg.=>frekvensomf el 0-10v styrd pump

Klart som korvspad

/Cerwin
 
cerwin666: precis något sådant jag tänkt mig.

Min tanke var enkelt bara varför krångla till det så mycket med datoriserade styrsystem o grejer, borde gå att lösa med hjälp av några givare/termostater
 
En lösning som använts är att mata en lågvolts pump direkt via en liten solcell. Då pumpar pumpen bara när solen lyser och mer ju starkare solen lyser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.