Hej!
Jag delade av ett garage för ca 9 år sedan och lät sätta in vattenburen golvvärme i de två nya rummen. Detta kopplades direkt på de gamla element -rören (2-rörs system) .Det behövdes ingen cirkpump enligt värmesystem leverantören, även om det blev 2 * 13 m2 golvytor att värma upp. För 3 år sedan installerade jag bergvärme, glädjande nog halverades energi-behovet i huset, men jag fick också 2 kalla rum, max 19- 20 grader, även om framledningstempen på försök är satt till 40-45 grader.

Igår köpte jag mig en cirkpump på ClasOhlson och placerade den i/på golvvärmens returledning. En positiv sak hände och två negativa! Nu har jag varmt i det två rummen, men kallt i resten av huset. I vårt sovrum ovanför garaget låter elementrören som om man vore på en båt. (vilket jag också drömde om halva natten :eek: )

Mina två frågor är nu; kan man köpa en varvtalsregulator för 230 v fläkt (även det på CO) och sänka cirkpumpens varvtal från 400 rpm till betydligt lägre, och kan man om nu inte det att pumpen går med lägre fart gör att den också låter mindre, byta ut en del av det 22 mm returledningskopparröret till en gummislang och därigenom stoppa motorbullret från att transporteras bort till sovrumselementet?

Mvh
/Stefan
 
Är det vibrationer eller vad menar du med låta som en båt? Finns ju så mänga typer av båtar, ångdrivna, dieselelektriska direktdrivna, utombordare, inombordare, vattenjet jag du fattar ;)
 
Vore det inte bättre att köpa en pump med inbyggd varvtalsstyrning och dessutom en strypventil om lägsta fart är för hög.

Vad som händer är att c-pumpen drar runt vattnet för fort och returvattnet till värmepumpen blir för varmt, returtemperaturen är ett mått på hur varmt det är i huset.

Protte
 
Varför köper inte hemmafixare tryckstyrda pumpar istället?
 
Antar att det är prisskillnaden. En Alpha grundfos är dubbelt så dyr. Kör själv på vanliga och det fungerar bra så varför skulle man betala mer för någon som aldrig betalar sig inom 20 år?
 
Hej igen!
Köpte varvtalsstyrningen på C-O och kör nu cirkpumpen på lägsta varvtal (precis så att jag hör att den drar). Dilemmat nu är att Delta-t fram/retur -ledning ändå blir rätt stort ca 15-20 grader, den skall tydligen vara 3-5 grader. Så till sommaren blir det nog istället en shunt för at kunna återcirkulera delar av returvattnet. Detta plus någon ljuddämpande gummislangsbit så att inte cirkpumpens ljud transporteras iväg. Borde väl fungera?
/Stefan
 
Måste vara en dålig pump som låter, det btukar bara susa lite.

Protte
 
I det andra utrymmet där det installerades från början är det en Grundfors som susar och låter, men det är en bit nya mjuka böjliga kopparrör överdraget med vit plast, innan pumpen och på andra sidan själva golvvärmerören. Dessutom långt i från sovrum med mera. Men är det tyst på kvällen/natten, så nog hörs den pumpen också! Jag tror att den nya hörs beror mest på att den är inklippt i en fast 22 mm rörbit, mer stumt gjort.
/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.