Hej!
Har googlat sista veckan när barnen somnat men inte hittat nåt vettigt svar, kanske jag är unik att ha detta problem :)
Gräset växer iaf så det knakar så en lösning vore bra.
Har en jonsered lt 2115 trädgårdstraktor som krånglat en del sista åren. Vi är inne på att köpa nåt annat men har inte hittat nåt vettigt än.. det sista var att den vägrade starta men då visade det sig att två kablar hade hoppat ur sin plats i kolen i startmotorn så den vägrade starta. Nu hoppar den ju igång men när klippaggregatet aktiveras händer inget med varvtalet på motorn, det har det alltid gjort innan.. det brukar öka när man dra i spaken till aggregatet
Nån som vet om man kan justera detta på nåt sätt eller ska det ske med automatik? Har läst att det kan finnas varvtalsregulator som styrs av svänghjulets flänsar men kan inte hitta nåt.
Det sitter en 15 hästars kohler-motor i den för info.
Har provat att klippa med den men den sackar givetvis när den når gräs som är högre än nyklippt :(
Tacksam för svar!.
/Andan
 
Har en likadan klippare men havererad motor sen 4 år.Det borde vara tvärtom att motorn går ner i varv när du kopplar in aggregatet då det går tyngre då.Har du kollat spänningen på remmen till aggregatet?Kanske slirar den och därmed inte klipper.Du får lägga dig ner och kolla in under att vajer med tillbehör sitter rätt samt dra i spaken så du ser hur spännrullen rör sig.Motorn avstängd naturligtvis.
 
Finns klippare som gör jobbet när man sover! Totalt ljudlöst och miljövänligt, och minimalt med underhåll..eller inget alls förresten!
 
Taxen Taxen skrev:
Har en likadan klippare men havererad motor sen 4 år.Det borde vara tvärtom att motorn går ner i varv när du kopplar in aggregatet då det går tyngre då.Har du kollat spänningen på remmen till aggregatet?Kanske slirar den och därmed inte klipper.Du får lägga dig ner och kolla in under att vajer med tillbehör sitter rätt samt dra i spaken så du ser hur spännrullen rör sig.Motorn avstängd naturligtvis.
Har givetvis kollat vajern.
Knivarna snurrar på bra som fan så där känner jag ingen oro. Mest varvtalet som stör mig, nu hör man mest ett vinande ljud när knivarna snurrar, innan höjdes motorvarvet i samband med att aggregatet aktiverades.

Apropå det miljövänliga alternativet som nämndes så får jag avvakta med det. Kanske dom ringer från svenska spel nån dag och säger att jag vunnit på lotto.. klipper väll en 5-6000 kvm.
Bor inte i ett överdesignat hus på nåt flott område med 228kvm gräsmatta där grannarna skryter om vem som har dyrast bil på kredit på uppfarten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.