Blev lite kluven då jag skall börja isolera garagets väggar. Rätta mig ifall jag är ute och cyklar. Jag har 145 reglar som skall isoleras. Jag upptäckte ifall jag använder dubbla 70 mm isol. Så blir det billigare än att köpa 145 mm isol. + att jag saxar skarvarna. Har kollat runt på olika leverantörer och ser samma linje hos de flesta. Tror de tappade 5 mm gör varken hit eller dit enligt min mening.

Obs kommer ytterligare en 45 mm isolering.
 
B
Så det blir ca 140 + 45 cm isolering för ett garage? Det är ju ganska bra i vilket fall oavsett hur du gör, men jag vill minnas att det ger aningens bättre isolerförmåga om man trycker i för mycket isolering än för lite, för att minska risken för glipor mellan skivor.

T.ex. att trycka in en 175mm isolering och pressa den på plats innanför 145 regeln (går inte med alla isolermaterial). Minns inte om det bara var ljud som dämpade bättre när man gjorde så, eller om det var en ytterst marginell förbättring av energiförbrukningen också.

Det är ju I skarvar som det ofta läcker mycket värme (beror en hel del på utförande). Jag hade helt klart tagit rätt tjocklek på isoleringen från början. Det är liksom inte där de stora kostnaderna ligger, och sparar en del tid med att inte behöva sätta upp dubbla skivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.