Mikael_L
Jag är faktiskt förvånad över hur märken med grundmurat gott rykte, ett värdefullt varumärkesnamn, plötsligt kan tillåta sig dra ner på ambitionerna kraftigt, för att inom några år tappat sitt anseende.
Fattar dom inte att det som tog 100 år att bygga upp, kan raseras på några få år?

Bacho, anrikt företag i över hundra år, som lanserar sådana här produkter:
1_1_14583723.jpg
bahco302650a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller som en sådan här jag köpte, förvisso billigt, men den är så dålig att bladet lossnar då man sågar.
sms_306_wo_c_800x600_121202_192448_7074_product.jpg

Gemensamt för alla dessa och en massa andra liknande Bacho-produkter är att de (med största sannolikhet) bara är Bacho-brandade saker som man hittar på ali-baba.
Och då får åtminstone jag lite svårt att betala så mycket extra bra för att det står Bacho målat på prylen.




Sen har vi det som är lite mer svårt att bedöma, t.ex. deras hylsnyckelsatser:
CLE_BAHS240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur är det med en sådan här tro?
Är det också någon billig asiatisk tillverkare bakom, endast med Bachos namn?
Jag kan inte iaf på något vis ana någon speciell kvalitet, som lyfter dessa verktyg över mycket annat i mellanbudgetsegmentet, typ Biltema, Jula, CO ... osv
Och folk som varit förtjusta i Bacho förut verkar tycka att dagens har blivit skit.


I vilket fall flyttade t.ex. enköpingsfabriken till Spanien för några år sedan, där återupptogs tillverkningen av en del verktyg, fortfarande i en fabrik som styrs av Bacho.
Men man passade samtidigt på att förenkla tillverkningen av en del verktyg.
T.ex. har mejslar i ERGO-serien blivit sämre, snabbare tillverkning med att t.ex. pressa klingor istället för att slipa dom, osv.


Ja, vad håller dom på med?
Vilka fler håller på och sänker sitt varumärke?
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
Jag delar din upprördhet, men tror det handlar om företagens kortsiktiga tänkande. Det finns helt enkelt för mycket att tjäna kortsiktigt för att avstå, och företagen har sedan länge slutat att ha ursprungsfamiljen i styrelsen.

Inte mindre tragiskt för det.

Till viss (stor) del är vi (konsumenterna) de skyldiga. Det är ju vi som allt för ofta väljer bort kvalité till förmån för något billigt skit.
 
Bahco är väl idag i princip bara ett varumärke? Vilken kinatillverkare som helst kan väl få skriva Bahco på sina prylar så länge man betalar en licenskostnad, man kan ju hoppas att det ställs lite mer krav på produkten.

Inom elektronikbranschen så har ladorna köpt upp gamla klassiska märken, till exempel Centrum eller Luxor där man idag manglar ut budgetprylar. För ett tag sedan köpte jag en "Duka"-stekpanna för 99kr på CityGross.

De kommer kunna sälja på varumärket ett tag, tills folk inte längre förknippar märket med kvalitet.
 
Mikael_L
Ja Hultafors tycker jag också är ute på hal is, med sin "Hobby"-serie:
vattenpass-hobby-60-cm.jpeg
h0403824002_wrecking-bar-steel-107_artnr_824002.jpg
2566-2565-large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och den där stackars Hultafors Hobby-hammaren jag lyfte upp från en korg, där hela hammarhuvudet mycket tydligt satt snett.
ja vilken bedrövlig syn. Verkligen att skjuta varumärket i sank. :confused:

Hultafors har ju fortfarande en massa saker i yppersta klass. Men i viss mån tycker jag att manglar sitt varumärke med att införa en billighetsserie som verkligen är jättedåliga saker.
Som vad det gäller vattenpass borde dom inte låta något sämre än SM-serien få komma ut på marknaden med Hultafors namn. Och man borde dessutom blir tydligare med namnet att detta pass inte på något vis är top notch.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Troligen så var det Snap-on som förstörde bahco när det köpte det från sandvik.

De ser det antagligen som sitt lågprismärke och vill bara försöka maximera sin vinst.

Kortsiktigt tänk kan jag tycka men det verkar vara så med många bolag nu tyvärr.

Vore intressant att vet vad bahco tillverkar här i sverige.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Bahcos sågar tror jag fortfarande tillverkas i Sverige. Tror det mesta andra flyttades till Spanien i första steget.

Problemet med alla varumärken är att det sitter en ekonom som inte fattar att det skillnad på två till synes likadana produkter. Då väljer de att köpa billigt och branda istället för att ha utveckla och kvalitetssäkra produkten själva.
 
Mikael_L
Ja ekonomerna har nog stor skuld i det.

Så fort beslut tas med en tidshorisont som bara är en kvartalsrapport bort , så blir ju saker som att det tar 50 år att bygga upp ett varumärke ganska ointressanta.
 
Korvgubbe
När man har en styrelse/ägare som helt saknar koppling till ursprungsmärket och som har en bonusbaserad lön som bygger på kvartalsrapporter, ja då blir det såhär. Maximal bonusutdelning här och nu är vad som gäller, om fem år sitter de ändå i någon annan styrelse.
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja ekonomerna har nog stor skuld i det.

Så fort beslut tas med en tidshorisont som bara är en kvartalsrapport bort , så blir ju saker som att det tar 50 år att bygga upp ett varumärke ganska ointressanta.
Eller ännu värre, att man har förstått att värdet av ett varumärke som rapporteras i kvartalsrapporten faktiskt kan realiseras genom likvidation. Dvs, genom att släppa ut billigare skit under varumärkets namn så kan man få in en del av de där pengarna som varumärket var värt. Precis som man kan realisera andra fasta tillgångar, exv. sälja en byggnad eller fabrik.

Då har man ju varken byggnaden, fabriken eller varumärkets värde kvar förstås, men pengarna har man ju fått, vilket ser bra ut i kvartalsrapporten.

Finns en bra artikel om hur den amerikanska gräsklippartillverkaren Snapper till slut vägrade att göra affärer med Walmart. Walmart kräver nämligen att tillverkarna skall minska sitt pris med 7% om året, och Snapper sade till sist att de inte kunde tillverka billigare gräsklippare med den (höga) kvalitet som varumärket borgade för. Walmart sade direkt, "Ja, men gör en billig kopia i Kina då och sälj bara hos oss, så gör många leverantörer!", varpå Snapper svarade: "Nej, då förstörs vårt varumärke, och det vill vi inte vara med om". (http://www.fastcompany.com/54763/man-who-said-no-wal-mart) (Idag tror jag dock man är tillbaka hos Walmart, jag vet inte historien bakom det).

Det är därför tror jag som vi fortfarande ser många tyska kvalitetsmärken. Många halvstora företag i tyskland är fortfarande familjeägda, och där måste alltså värdet bestå till nästa generation, så aldrig att man realiserade värdet av varumärket för en kortsiktig vinst det här året. Jag skrev i en annan tråd om hur förådsverkmästaren på SAAB på 80-talet bad om ursäkt för att han lämnade ut Stahlwille blocknycklar när Bacho var slut. De var ju "OK, men Bacho är de ju inte. Du kan inte vänta?" Stahlwille är fortfarande OK, de har inte tummat på sitt varumärke.
 
Fast jag har en gång köpt en Bacho produkt och blivit positivt överraskad. Jag hittade en beskrivning på nätet (via byggahus) om hur man bäst gerar taklister (innerhörn). Metoden bygger på att man bara gersågar den en ena av listerna, och sedan sågar av den del av den med en lövsåg.

Så jag åkte till Jula för att köpa en lövsåg. Där hängde dels en Bacho för 130kr, och en kina kopia för 19kr. Den såg identisk ut. Tänkte att på ett så simpelt verktyg kan det väl ändå inte skilja något väsentligt. Min billiga lövsåg var fullkomligt hopplös. Efter en kvarts sågande och två totala misslyckanden, sågen gick inte att styra efter kurvan som skulle följas. Så åkte jag och investerade i Bachon. Med den sågade jag ledigt listen på ca 2 minuter, man behövde inte ens tänka på att följa linjen, det bara "hände". Jag provade att sätta i Kina bladet i Bacho, den fungerade lika bra med det bladet. Så skillnaden verkar ligga i hur bra fjädring det är i bågen, dess förmåga att hålla sågbladet spänt. Bachon är lite styvare.

Jag blev väldigt förvånad över den enorma skillnaden mellan två synbarligen identiska simpla produkter.
 
  • Gilla
Erick
  • Laddar…
nimhed skrev:
Till viss (stor) del är vi (konsumenterna) de skyldiga. Det är ju vi som allt för ofta väljer bort kvalité till förmån för något billigt skit.
Nå vi har ju drivit på en ekonomisk utveckling i årtionden där medelklassen har allt mindre del av kakan, så majoriteten har bara råd att köpa billigt skräp (och ändå måste man skuldsätta sig upp till över öronen), ja dom som inte lärt sig att köpa begagnat iaf.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Hur är det med Fiskars? Jag upplever det som ett märke som numera tummar på kvaliteten.
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Nå vi har ju drivit på en ekonomisk utveckling i årtionden där medelklassen har allt mindre del av kakan, så majoriteten har bara råd att köpa billigt skräp (och ändå måste man skuldsätta sig upp till över öronen), ja dom som inte lärt sig att köpa begagnat iaf.
Precis. Och ekonomiforskarna börjar dra öronen åt sig. Idag så tycker både IMF och OECD att små inkomstklyftor ökar ett lands ekonomiska tillväxt. Om vi i Sverige behållit våra relativt mindre klyftor från nittiotalet så tror IMF att vi haft ännu högre tillväxt idag (20% högre mellan 1990-2010). På nittiotalet så sade man att man inte kunde se något samband, mellan ekonomiska ojämlikheter, men idag gör man alltså det. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxande-klyftor-ger-lagre-tillvaxt

Det här är egentligen inga konstigheter och redan Henry Ford fattade det. Dvs om man betalar sina arbetare så bra att de har råd att köpa ens produkter så får man tillbaka lönepengarna. Idag med allt mer pengar i allt färre händer så kan dels konsumenterna inte konsumera, för de har inte råd, och producenterna kan då inte investera sina pengar i tillverkning eftersom det inte är lönsamt. Istället så "måste" man investera i andra konstiga instrument (huslån till de som inte kan betala tillbaka) och det leder till bubblor och kapitalförstöring.

Detta som sagt enligt de kända kommunistsympatisörerna på IMF och OECD. Friedman hade alltså ganska ordentligt fel. Vilket ju inte var någon högoddsare...
 
Har tröttnat på "lågprismärken. Visst kan man hitta fynd, men 1 av 10 gör mig inte glad i längden.
Vissa i bekantskapskretsen tycker att man inte behöver välja Stihl för mina maskiner/kläder i skog och trädgård, men de fungerar ju. Jo, hängslen till byxor hade ju inte behövt ha Stihl-loggan, men det matchar ju bra till tröjan, jackan, stövlar, etc, som har detsamma. :D Jäklar, hjälmen med visir/hörselskydd är ju 3M men orange så det ser nog ingen.
De maskinerna jag har är gjorda i europa eller USA.
 
Tänk om Festool går denna väg! en stigande känsla av panik sprider sig i min mage...:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.